Lasten osallisuus päiväkoti Pyrrissä : Osallisuus toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa
Kankkunen, Ella (2018)
Kankkunen, Ella
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090214783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018090214783
Tiivistelmä
Kankkunen, Ella. Lasten osallisuus päiväkoti Pyrrissä. Osallisuus toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa. Diak Pieksämäki, syksy 2018. 48 sivua. 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka lasten osallisuus toteutuu päiväkodin toiminnassa ja sen suunnittelussa lasten ja kasvattajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli saada selville, mitä mieltä lapset olivat omasta osallisuudestaan ja kuinka kasvattajat kokivat lasten osallisuuden toteutumisen. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina oli Joroisten päiväkoti Pyrrin 5-vuotiaiden lasten ryhmä Velemut ja ryhmässä toimivat kasvattajat.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin lapsille tehdyllä haastattelulla ja kasvattajille tehdyllä Webropol-kyselyllä. Sekä lasten haastattelun että kasvattajien kyselyn kysymykset jaettiin päiväkodin toimintaan ja toiminnan suunnitteluun. Lapset haastateltiin yksitellen ja kasvattajille kysymykset lähetettiin henkilökohtaiseen työsähköpostiin.
Tulosten perusteella Velemu-ryhmän lapset ovat tyytyväisiä osallisuuteensa ryhmänsä toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa. Lapset olivat sitä mieltä, että he saavat leikkiä päiväkodissa sen kaverin kanssa, jonka kanssa haluavat. Lapset olivat myös sitä mieltä, että kasvattajat kysyvät heidän mielipidettään siihen, mitä päiväkodissa voisi tehdä. Suurin osa kasvattajista olivat sitä mieltä, että lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa ja sen suunnittelussa toteutuu hyvin. Kuitenkin kasvattajien mielestä tavoitteellisen toiminnan suunnittelussa lasten osallisuus ei toteudu vielä riittävän hyvin.
Velemu-ryhmän lasten osallisuuden toteutuminen toiminnassa ja sen suunnittelussa sijoittuu Shierin osallisuuden tasomallin mukaan tasolle kolme. Tasolla kolme lasten mielipiteet otetaan huomioon ja tällä tasolla lapsen osallisuus toteutuu lasten oikeuksien sopimuksen mukaisesti. Kun päiväkodin toiminta osallisuuden näkökulmasta sijoittuu tasolle kolme, voidaan todeta, että toiminta on riittävästi lasten osallisuutta kunnioittavaa.
Tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka lasten osallisuus toteutuu päiväkodin toiminnassa ja sen suunnittelussa lasten ja kasvattajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli saada selville, mitä mieltä lapset olivat omasta osallisuudestaan ja kuinka kasvattajat kokivat lasten osallisuuden toteutumisen. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina oli Joroisten päiväkoti Pyrrin 5-vuotiaiden lasten ryhmä Velemut ja ryhmässä toimivat kasvattajat.
Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin lapsille tehdyllä haastattelulla ja kasvattajille tehdyllä Webropol-kyselyllä. Sekä lasten haastattelun että kasvattajien kyselyn kysymykset jaettiin päiväkodin toimintaan ja toiminnan suunnitteluun. Lapset haastateltiin yksitellen ja kasvattajille kysymykset lähetettiin henkilökohtaiseen työsähköpostiin.
Tulosten perusteella Velemu-ryhmän lapset ovat tyytyväisiä osallisuuteensa ryhmänsä toiminnassa ja toiminnan suunnittelussa. Lapset olivat sitä mieltä, että he saavat leikkiä päiväkodissa sen kaverin kanssa, jonka kanssa haluavat. Lapset olivat myös sitä mieltä, että kasvattajat kysyvät heidän mielipidettään siihen, mitä päiväkodissa voisi tehdä. Suurin osa kasvattajista olivat sitä mieltä, että lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa ja sen suunnittelussa toteutuu hyvin. Kuitenkin kasvattajien mielestä tavoitteellisen toiminnan suunnittelussa lasten osallisuus ei toteudu vielä riittävän hyvin.
Velemu-ryhmän lasten osallisuuden toteutuminen toiminnassa ja sen suunnittelussa sijoittuu Shierin osallisuuden tasomallin mukaan tasolle kolme. Tasolla kolme lasten mielipiteet otetaan huomioon ja tällä tasolla lapsen osallisuus toteutuu lasten oikeuksien sopimuksen mukaisesti. Kun päiväkodin toiminta osallisuuden näkökulmasta sijoittuu tasolle kolme, voidaan todeta, että toiminta on riittävästi lasten osallisuutta kunnioittavaa.