Äänibrändin toimintaympäristö - ja kohtaamispisteet Scandicilla 2018
Hagman, Maria (2018)
Hagman, Maria
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091315131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091315131
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia äänibrändin eri elementtejä ja sen toimintaympäristöä Scandicin näkökulmasta. Tutkin myös missä kaikkialla Scandic tuottaa brändiääntä ja mitkä kaikki paikat, alueet ja jalustat sisältyvät hotelliyrityksen äänibrändin toimintaympäristöön. Esitän tämän havainnekuvan avulla.
Opinnäytetyön teen toimeksiantona Suomen Scandic Oy:lle, joka on Scandic Hotelssin tytäryhtiö.
Aikataulu opinnäytetyölle oli aika kiireinen, kaiken kaikkiaan prosessi kesti 6 kuukautta.
Päälukuja on yhteensä 5. Raportin rakenne on hyvin perinteinen. Päälukujen helppo otsikointi auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja peruskäsitteiden ymmärtämisessä.
Tietoperustassa esitän äänibrändin eri elementit ja toimintaympäristön. Opinnäytetyön primääri tietoperusta pohjautuu kahteen eri tutkimukseen; Julia Wintherin ja Martin Lindströmin. Näiden tutkimusten lisäksi viittaan empiirisessä osassa suomen johtavien äänibrändiasiantuntijoiden tekemiä kirjoituksia, podcasteja ja You Tube videoita. Lisäksi luin englanninkielistä kirjallisuutta, opinnäytetöitä, pro graduja ja Teoston tekemiä eri tutkimuksia.
Tämän jälkeen esitän brändin identiteetin peruskäsitteet ja äänibrändin ohjeistuksen osana brändi-identiteettiä. Lisäksi tietenkin esitän lyhyen yritysesittelyn.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimustyö. Tutkimusmenetelmänä olivat haastattelu ja havainnointi.
Tutkimusten tuloksia analysoidaan eri näkökulmista; asiakkaana ja yrityksen työntekijänä. Haastatteluista sain paljon arvokasta tietoa, näiden avulla pystyin saamaan kokonaiskuvan käsiteltävästä aiheesta, jonka terminologia ja käsitteet tuntuivat alussa vaikeilta.
Tutkimuksen tavoitteet vastaavat tehtyyn työhön. Tavoite itsessään on aika helppo, havainnekuvan luominen. Tutkimusta tehdessä ymmärsin sen, että eri elementtejä ja määritelmiä oli paljon. Tehtäväni oli saada se kaikki tieto välitettyä esiin niin, että jokainen, joka havainnekuvaa katsoisi, ei jäisi epäselväksi mistä on kyse. Tämä vaati paljon selvitystä, analysointia ja tietoperustaan tutustumista ennen kuin tämä selvisi.
Uskon siis, että työlläni on käytännön merkitystä.
Scandicilla ei ole johdonmukaista ja johdettua äänibrändiä. Scandicin brändiäänet ovat irrallisia kokonaisuuksia ja tämä ei luo tunnesidettä asiakkaan ja brändin välillä. Scandic yrityksenä ei ole suunnittelemassa äänibrändin päivittämistä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi vaan edelleen Scandic päivittää äänen muutokset tai uudistukset erillisinä projekteina kuten radiokanavien musiikin päivitys, puhelinpalveluiden palveluäänet ja markkinoinnissa käytettävä ääni. Tietenkin täytyy muistaa, että Scandic on iso ketju ja muutokset eivät tapahdu nopeasti, mutta ääni ja varsinkin teknologia ja ihmisten tarpeet muuttuvat todella nopeassa tahdissa.
Opinnäytetyön teen toimeksiantona Suomen Scandic Oy:lle, joka on Scandic Hotelssin tytäryhtiö.
Aikataulu opinnäytetyölle oli aika kiireinen, kaiken kaikkiaan prosessi kesti 6 kuukautta.
Päälukuja on yhteensä 5. Raportin rakenne on hyvin perinteinen. Päälukujen helppo otsikointi auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa ja peruskäsitteiden ymmärtämisessä.
Tietoperustassa esitän äänibrändin eri elementit ja toimintaympäristön. Opinnäytetyön primääri tietoperusta pohjautuu kahteen eri tutkimukseen; Julia Wintherin ja Martin Lindströmin. Näiden tutkimusten lisäksi viittaan empiirisessä osassa suomen johtavien äänibrändiasiantuntijoiden tekemiä kirjoituksia, podcasteja ja You Tube videoita. Lisäksi luin englanninkielistä kirjallisuutta, opinnäytetöitä, pro graduja ja Teoston tekemiä eri tutkimuksia.
Tämän jälkeen esitän brändin identiteetin peruskäsitteet ja äänibrändin ohjeistuksen osana brändi-identiteettiä. Lisäksi tietenkin esitän lyhyen yritysesittelyn.
Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimustyö. Tutkimusmenetelmänä olivat haastattelu ja havainnointi.
Tutkimusten tuloksia analysoidaan eri näkökulmista; asiakkaana ja yrityksen työntekijänä. Haastatteluista sain paljon arvokasta tietoa, näiden avulla pystyin saamaan kokonaiskuvan käsiteltävästä aiheesta, jonka terminologia ja käsitteet tuntuivat alussa vaikeilta.
Tutkimuksen tavoitteet vastaavat tehtyyn työhön. Tavoite itsessään on aika helppo, havainnekuvan luominen. Tutkimusta tehdessä ymmärsin sen, että eri elementtejä ja määritelmiä oli paljon. Tehtäväni oli saada se kaikki tieto välitettyä esiin niin, että jokainen, joka havainnekuvaa katsoisi, ei jäisi epäselväksi mistä on kyse. Tämä vaati paljon selvitystä, analysointia ja tietoperustaan tutustumista ennen kuin tämä selvisi.
Uskon siis, että työlläni on käytännön merkitystä.
Scandicilla ei ole johdonmukaista ja johdettua äänibrändiä. Scandicin brändiäänet ovat irrallisia kokonaisuuksia ja tämä ei luo tunnesidettä asiakkaan ja brändin välillä. Scandic yrityksenä ei ole suunnittelemassa äänibrändin päivittämistä yhtenäiseksi kokonaisuudeksi vaan edelleen Scandic päivittää äänen muutokset tai uudistukset erillisinä projekteina kuten radiokanavien musiikin päivitys, puhelinpalveluiden palveluäänet ja markkinoinnissa käytettävä ääni. Tietenkin täytyy muistaa, että Scandic on iso ketju ja muutokset eivät tapahdu nopeasti, mutta ääni ja varsinkin teknologia ja ihmisten tarpeet muuttuvat todella nopeassa tahdissa.