Liikuntakeskus Pajulahden kokousasiakkaiden asiakastyytyväisyys
Kyröläinen, Taija (2018)
Kyröläinen, Taija
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091115046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Liikuntakeskus Pajulahden kokousasiakkaiden tyytyväisyyttä sekä menetettyjen asiakkaiden tyytymättömyyttä. Tutkimuksen avulla haluttiin saada myös selville, mitkä syyt vaikuttavat siihen, että asiakas jättää ko. kokouspaikan valitsematta. Tarkoituksena oli luoda yritykselle kehitysideoita, joilla se voisi parantaa kokouspalveluitaan.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käydään läpi asiakastyytyväisyyden ja kokouspalveluiden teoriaa yleisesti. Lisäksi esitellään Liikuntakeskus Pajulahtea yrityksenä ja sen tarjoamia kokouspalveluita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla oli tarkoitus saada selville asiakkaiden tyytyväisyyttä kokouspalveluihin. Kyselylomake lähetettiin myös asiakkaille, jotka eivät valinneet liikuntakeskus Pajulahtea kokouspaikaksi. Tutkimuskysely lähetettiin linkkinä asiakkaiden sähköposteihin keväällä 2018.
Tutkimuksen avulla löydettiin kokousasiakkaita tyydyttäviä ja ei-tyydyttäviä asioita. Sujuvia asioita olivat muun muassa henkilökohtainen ja nopea palvelu sekä sujuvat järjestelyt kokoustiloissa. Parantamisen varaa löytyi esimerkiksi henkilökunnan tavoittamisen suhteen. Tutkimustulosten perusteella suurin osa asiakkaista kuitenkin suosittelee Pajulahtea kokouspaikkana.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käydään läpi asiakastyytyväisyyden ja kokouspalveluiden teoriaa yleisesti. Lisäksi esitellään Liikuntakeskus Pajulahtea yrityksenä ja sen tarjoamia kokouspalveluita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla oli tarkoitus saada selville asiakkaiden tyytyväisyyttä kokouspalveluihin. Kyselylomake lähetettiin myös asiakkaille, jotka eivät valinneet liikuntakeskus Pajulahtea kokouspaikaksi. Tutkimuskysely lähetettiin linkkinä asiakkaiden sähköposteihin keväällä 2018.
Tutkimuksen avulla löydettiin kokousasiakkaita tyydyttäviä ja ei-tyydyttäviä asioita. Sujuvia asioita olivat muun muassa henkilökohtainen ja nopea palvelu sekä sujuvat järjestelyt kokoustiloissa. Parantamisen varaa löytyi esimerkiksi henkilökunnan tavoittamisen suhteen. Tutkimustulosten perusteella suurin osa asiakkaista kuitenkin suosittelee Pajulahtea kokouspaikkana.