Market Communication for small breweries in Finland : An overview of commonly used social network platforms
Helmisaari, Tommi (2018)
Lataukset:
Helmisaari, Tommi
Yrkeshögskolan Arcada
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915242
Tiivistelmä
Pienpanimoiden määrä on kasvanut vahvasti Suomessa voimakkaasti viime vuosina, vaikka reilun 130 pienpanimon markkinaosuus on ainoastaan alle 5% Suomessa. Tämän takia on tärkeätä erottautua kilpailijoista. Pienpanimoilla on usein rajattu budjetti ja sosiaalinen media on osoittautunut tärkeäksi markkinointialustaksi yrityksille, jossa he voivat olla yhteyksissä asiakkaidensa kanssa. Tämän lopputyön tarkoitus on tutkia miten markkinointikommunikointi kuten arvokkaan, hyödyllisen, sisällön tuottaminen voi olla tärkeä tapa erottautua kilpailijoista ja myös edesauttaa yrityksiä tiedottamaan tuotteistaan ja rakentamaan yrityksen mainetta. Miten pienpanimot kommunikoivat asiakkaidensa kanssa käyttäen sosiaalista mediaa? Minkälaista sisältöä julkaistaan eri sivustoilla? Menetelmänä analysoidaan 20 pienpanimon sosiaalisen median sisältöä ja jaetaan yrityksen sisältötuotantoa eri ryhmiin, esim. vertailemalla kommentien, tykkäysten ja seuraajien määriä. Tämä tutkielma ei ota huomioon hakukoneoptimointia tai mainontaa, rajallisen tilan takia. Teoria käsittelee Suomen Alkoholilainsäädäntöä, sosiaalista mediaa ja minkälainen sisältö miellyttää ihmisiä ja saa heidät olemaan yhteyksissä yrityksiin. Tulokset osoittavat että sekoitus erilaista sisältöä, esim. tekstiä, kuvia, blogeja, videoita voi olla hyödyllisiä saavuttamaan suuren yleisön mielenkiinnon. On hyvä pitää mielessä että eri kanavilla ja sivustoilla on niille omat sopivimmat sisältötyylit.