Asiakastyytyväisyys Yyterin kylpylähotellissa
Tala, Anna (2018)
Tala, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915247
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakastyytyväisyyttä Yyterin kylpylähotellissa. Yyterin kylpylähotelli sijaitsee Porin Yyterissä hiekkarannan välittömässä yhteydessä. Yyterin kylpylähotellissa on 113 huonetta. Majoitustoiminnan lisäksi Yyterin kylpylähotelli tarjoaa ravintola-, kokous-, tapahtuma ja hyvinvointipalveluita ympärivuoden.
Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä Yyterin kylpylähotellissa on tapahtunut juuri ennen opinnäytetyön kirjoittamisen aloittamista omistajan vaihdos. Yyterin kylpylähotelliin on suunniteltu suuria muutoksia lisäkerroksien ja rannan palveluiden kehitttämisen muodossa. Yyterin matkailuun on muutenkin kiinnitetty enemmän huomiota, joten opinnäytetyö oli hyvin ajankohtainen.
Teoriaosuus kirjoitettiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä asiakastyytyväisyydestä Kotlerin markkinointi mix -teorian mukaan. Tätä teoriaosaa käytettiin pohjana asiakastyytyväisyys tutkimuksessa. Tutkimus suoritettiin Yyterin kylpylähotellissa lokakuun 2017 aikana. Tutkimus suoritettiin määrällisenä, jotta vastaukset saatiin mahdollisimman laajalta asiakaskunnalta. Tutkimukseen vastasi 57 majoitusasiakasta.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää erityisesti sitä, miten asiakkaiden kokemusta voisi parantaa jo ennen hotellille saapumista esimerkiksi kohdennetun markkinoinnin avulla. Tätä selvitettiin tutkimalla, mistä jakelukanavista asiakkaat parhaiten tavoittaa ja mitä medioita he seuraavat. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat varauksen teosta aina majoittumiseen asti. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat olleet tyytyväisiä Yyterin kylpylähotelliin.
Opinnäytetyö oli ajankohtainen, sillä Yyterin kylpylähotellissa on tapahtunut juuri ennen opinnäytetyön kirjoittamisen aloittamista omistajan vaihdos. Yyterin kylpylähotelliin on suunniteltu suuria muutoksia lisäkerroksien ja rannan palveluiden kehitttämisen muodossa. Yyterin matkailuun on muutenkin kiinnitetty enemmän huomiota, joten opinnäytetyö oli hyvin ajankohtainen.
Teoriaosuus kirjoitettiin asiakastyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä asiakastyytyväisyydestä Kotlerin markkinointi mix -teorian mukaan. Tätä teoriaosaa käytettiin pohjana asiakastyytyväisyys tutkimuksessa. Tutkimus suoritettiin Yyterin kylpylähotellissa lokakuun 2017 aikana. Tutkimus suoritettiin määrällisenä, jotta vastaukset saatiin mahdollisimman laajalta asiakaskunnalta. Tutkimukseen vastasi 57 majoitusasiakasta.
Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää erityisesti sitä, miten asiakkaiden kokemusta voisi parantaa jo ennen hotellille saapumista esimerkiksi kohdennetun markkinoinnin avulla. Tätä selvitettiin tutkimalla, mistä jakelukanavista asiakkaat parhaiten tavoittaa ja mitä medioita he seuraavat. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka tyytyväisiä asiakkaat olivat varauksen teosta aina majoittumiseen asti. Tutkimuksen perusteella asiakkaat olivat olleet tyytyväisiä Yyterin kylpylähotelliin.