Maabrändin merkitys elintarvikeviennissä : Suomi-brändi ja elintarvikevienti Saksan markkinoille
Liukkonen, Toni (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018091915230
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää maabrändin merkitystä elintarvikeviennissä. Tutkimuksessa keskityttiin Suomen maabrändin näkyvyyteen ja vaikuttavuuteen Saksan elintarvikemarkkinan näkökulmasta. Tutkimusongelma johon työ vastaa oli, miten Saksan elintarvikemarkkinan edustajat näkevät Suomen ja suomalaisuuden sekä miten suomalaisten elintarviketuotteiden pääsyä Saksan markkinoille voidaan edistää.
Työn teoriaosuus keskittyi brändiin ja sen merkityksiin elintarvikeviennissä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja puhelinhaastatteluja, jotka toteutettiin loppukeväästä 2018. Haastatteluja saatiin neljältä Saksan elintarvikemarkkinat tuntevalta henkilöltä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Saksan elintarvikemarkkina nähdään hyvin hintavirittyneenä, konservatiivisena sekä hitaasti adaptoituvana. Silti uusille, maukkaammille tuotteille ja merkityksellisemmille brändeille koettiin olevan kysyntää. Suomi-kuva koettiin yleisesti heikoksi, mutta positiiviseksi, ja keskeisinä teemoina nousivat esille metsä ja kunnioitus luontoa kohtaan.
Johtopäätöksenä todettiin maabrändin merkityksen olevan verrannollinen sen käyttöasteeseen. Mitä useamman vientituotteen bränditarinassa on yhtymäkohtia alkuperämaahan ja maabrändiin, sitä merkityksellisemmäksi maabrändi muodostuu.
Työn teoriaosuus keskittyi brändiin ja sen merkityksiin elintarvikeviennissä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja puhelinhaastatteluja, jotka toteutettiin loppukeväästä 2018. Haastatteluja saatiin neljältä Saksan elintarvikemarkkinat tuntevalta henkilöltä.
Tutkimuksessa ilmeni, että Saksan elintarvikemarkkina nähdään hyvin hintavirittyneenä, konservatiivisena sekä hitaasti adaptoituvana. Silti uusille, maukkaammille tuotteille ja merkityksellisemmille brändeille koettiin olevan kysyntää. Suomi-kuva koettiin yleisesti heikoksi, mutta positiiviseksi, ja keskeisinä teemoina nousivat esille metsä ja kunnioitus luontoa kohtaan.
Johtopäätöksenä todettiin maabrändin merkityksen olevan verrannollinen sen käyttöasteeseen. Mitä useamman vientituotteen bränditarinassa on yhtymäkohtia alkuperämaahan ja maabrändiin, sitä merkityksellisemmäksi maabrändi muodostuu.