Joustavien opintopolkujen kehittäminen : Ylä-savon ammattiopiston luonnonvara-alan yhteiset oppimisalustat
Nasrelarab, Satu (2018)
Nasrelarab, Satu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515401
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli vastata haasteisiin yksilöllisistä, ajasta ja paikasta riippumattomista mahdollisuuksista suorit-taa opintoja omaan tahtiin sekä vähentää aiemmin erikseen eri ryhmille pidettyjen tuntisisältöjen päällekkäisyyk-siä. Työssä luotiin oma verkko-oppimisympäristö Moodleen ja Microsoft Teamsiin, joka on uusi oppimisympäristö Ylä-Savon ammattiopistolla. Työssä on myös järjestetty kysely, jossa kysyttiin opiskelijoilta muun muassa, kumpi oppimisalustoista Moodle vai Microsoft Teams on opiskelijalle mielekkäämpi käyttää.
Työn tilaajana on Ylä-Savon ammattiopisto (koulutuksen järjestäjä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä). Ylä-Savon ammattiopistolla on toimipaikkoja Iisalmessa, Kiuruvedellä, Siilinjärvellä ja Liperissä. Ylä-Savon ammattiopisto tarjoaa laaja-alaisesti nuorten ja aikuisten ammatillista peruskoulutusta, lisäkoulutusta ja oppisopimuskoulutusta sekä osallistuu alueellisiin kehittämishankkeisiin.
Koulutusten järjestäjien tulee pystyä järjestämään ja tarjoamaan yksilöllisiä opintopolkuja. Yksilöllisten opintopol-kujen tarjoaminen tulisi tapahtua kustannustehokkaasti. Uudenlaiset oppimisympäristöt ja -alustat mahdollistavat kustannustehokkaan toiminnan, yksilöllisten opintopolkujen huomioimisen entistä paremmin sekä päällekkäisyyk-sien yhdistämisen opetuksessa.
Ammatillinen koulutus koki ison uudistuksen vuoden 2018 alusta. Lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja am-matillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistettiin yhdeksi laiksi. Uudistus toi tulleessaan sen, että opettajan työtä teh-dään useissa oppimisympäristöissä ja opettajan työssä painottuu ohjaava ja valmentava ote. Ammatillisen koulu-tuksen reformin myötä rahoitus on pienentynyt merkittävästi. Koulutuksen aloituspaikkopaikkoja on karsittu. Uu-distuksen tuomat muutokset koskevat rahoituksen lisäksi koulutuksen työelämälähtöisyyttä, osaamisperustei-suutta, asiakaslähtöisyyttä sekä toiminnan tehostamista. Lähiopetuksen resursseja on karsittu kovalla kädellä ja koulutuksen järjestäjillä tulisikin miettiä erilaisia vaihtoehtoja siihen, kuinka opetusta ja ohjausta voidaan antaa kustannustehokkaasti useammille ryhmille, alasta riippumatta ja samanaikaisesti.
Oppimisympäristöissä tapahtuva ohjaus, arviointi ja turvallinen työskentely tulee suunnitella huolella. Yksilölliset opintopolut ja niiden suunnittelun on lähdettävä asiakkaan omista tarpeista. Huomioitavana ovat opiskelijan toi-veet, tarpeet, osaaminen ja edellytykset. Jotta saataisiin yksilöllisiä opintopolkuja, tulee oppimisympäristöjä ja -alustoja hyödyntää entistä laajemmin. Opiskelijalle tulee antaa mahdollisuus itsenäiseen oppimateriaalin hyödyn-tämiseen ja sitä kautta itsenäisen opiskelun mahdollistamiseen sekä osaamisen näyttämiseen. Tämä tuo myös uusia mahdollisuuksia opiskelijalle sovittaa työ- ja perhe-elämää yhteen opiskelujen kanssa joustavammin kuin aiemmin.
Tämän kehittämistyön tuloksena luodut oppimisympäristöt on otettu käyttöön elokuussa 2018. Opiskelijoille jär-jestetyn kyselyn perusteella voidaan päätellä, että oppimisympäristöt ovat saaneet hyvän vastaanoton. Oppi-misalustojen kehittämistyö jatkuu edelleen ja myöhemmin sinne liitetään muun muassa osiot verotuksesta, kir-janpidosta ja maatalouspolitiikasta.
Avainsanat
Työn tilaajana on Ylä-Savon ammattiopisto (koulutuksen järjestäjä Ylä-Savon koulutuskuntayhtymä). Ylä-Savon ammattiopistolla on toimipaikkoja Iisalmessa, Kiuruvedellä, Siilinjärvellä ja Liperissä. Ylä-Savon ammattiopisto tarjoaa laaja-alaisesti nuorten ja aikuisten ammatillista peruskoulutusta, lisäkoulutusta ja oppisopimuskoulutusta sekä osallistuu alueellisiin kehittämishankkeisiin.
Koulutusten järjestäjien tulee pystyä järjestämään ja tarjoamaan yksilöllisiä opintopolkuja. Yksilöllisten opintopol-kujen tarjoaminen tulisi tapahtua kustannustehokkaasti. Uudenlaiset oppimisympäristöt ja -alustat mahdollistavat kustannustehokkaan toiminnan, yksilöllisten opintopolkujen huomioimisen entistä paremmin sekä päällekkäisyyk-sien yhdistämisen opetuksessa.
Ammatillinen koulutus koki ison uudistuksen vuoden 2018 alusta. Lait ammatillisesta peruskoulutuksesta ja am-matillisesta aikuiskoulutuksesta yhdistettiin yhdeksi laiksi. Uudistus toi tulleessaan sen, että opettajan työtä teh-dään useissa oppimisympäristöissä ja opettajan työssä painottuu ohjaava ja valmentava ote. Ammatillisen koulu-tuksen reformin myötä rahoitus on pienentynyt merkittävästi. Koulutuksen aloituspaikkopaikkoja on karsittu. Uu-distuksen tuomat muutokset koskevat rahoituksen lisäksi koulutuksen työelämälähtöisyyttä, osaamisperustei-suutta, asiakaslähtöisyyttä sekä toiminnan tehostamista. Lähiopetuksen resursseja on karsittu kovalla kädellä ja koulutuksen järjestäjillä tulisikin miettiä erilaisia vaihtoehtoja siihen, kuinka opetusta ja ohjausta voidaan antaa kustannustehokkaasti useammille ryhmille, alasta riippumatta ja samanaikaisesti.
Oppimisympäristöissä tapahtuva ohjaus, arviointi ja turvallinen työskentely tulee suunnitella huolella. Yksilölliset opintopolut ja niiden suunnittelun on lähdettävä asiakkaan omista tarpeista. Huomioitavana ovat opiskelijan toi-veet, tarpeet, osaaminen ja edellytykset. Jotta saataisiin yksilöllisiä opintopolkuja, tulee oppimisympäristöjä ja -alustoja hyödyntää entistä laajemmin. Opiskelijalle tulee antaa mahdollisuus itsenäiseen oppimateriaalin hyödyn-tämiseen ja sitä kautta itsenäisen opiskelun mahdollistamiseen sekä osaamisen näyttämiseen. Tämä tuo myös uusia mahdollisuuksia opiskelijalle sovittaa työ- ja perhe-elämää yhteen opiskelujen kanssa joustavammin kuin aiemmin.
Tämän kehittämistyön tuloksena luodut oppimisympäristöt on otettu käyttöön elokuussa 2018. Opiskelijoille jär-jestetyn kyselyn perusteella voidaan päätellä, että oppimisympäristöt ovat saaneet hyvän vastaanoton. Oppi-misalustojen kehittämistyö jatkuu edelleen ja myöhemmin sinne liitetään muun muassa osiot verotuksesta, kir-janpidosta ja maatalouspolitiikasta.
Avainsanat