Markkinointiviestintä brändinrakennuksessa
Staffans, Vivi (2018)
Staffans, Vivi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615418
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkielma cleantech-yritys Forus Oy:n markkinointiviestinnästä. Toteutin markkinointiviestinnän kehittämisprojektin Forusissa keväällä 2018 osana työtehtäviäni kyseisessä yrityksessä. Projektin päätavoite oli kehittää Forusin markkinointiviestintää niin, että sillä olisi aiempaa suurempi vaikutus yrityksen brändiin. Kehittämistyön tuloksena syntyi tiedottamista ja brändijournalismia yhdistävä Facebook-sivu Ilmastosankarit.
Tässä tutkielmassa analysoin Ilmastosankarit-sivua teoreettisten mallien avulla. Tutkimuskysymykseni on, miten sivun markkinointiviestintä vaikuttaa Forusin brändiin. Tutkielma ei ole toimeksianto vaan palkkatyöstä erillinen projekti.
Tutkielman ensimmäisessä osassa rakennan teoreettista viitekehystä tutkimuskysymykseni ympärille. Keskeisimmäksi käsitteeksi nousee suostutteleva viestintä. Käytän sitä myöhemmin brändivaikutuksen analysoimiseen.
Empiirisessä osassa kerron markkinointiviestinnän kehittämisprosessista ja kuvailen sen tuloksena syntynyttä Ilmastosankarit-sivua. Luvussa käy ilmi, ettei sivun kehittäminen perustunut teoriaan, vaan ratkaisut brändin kehittämiseksi nojasivat valistuneisiin arvauksiin.
Pohdinnoissa tarkastelen, millaiset mahdollisuudet Ilmastosankarit-sivulla on teorian perusteella vaikuttaa Forusin brändiin. Tulos on se, että suostuttelevan viestinnän näkökulmasta brändijournalismi ei välttämättä parhaalla mahdollisella tavalla pysty rakentamaan yrityksen brändiä. Lisäksi käy kuitenkin ilmi, että Ilmastosankareiden tapa yhdistää brändijournalismiin tiedottamista todennäköisesti korjaa tätä ongelmaa. Brändijournalismi rakentaa halutun näköistä tarinaa, ja tiedottamisen avulla tarina sidotaan yrityksen brändiin. Tämä on tutkielman keskeisin tulos.
Tässä tutkielmassa analysoin Ilmastosankarit-sivua teoreettisten mallien avulla. Tutkimuskysymykseni on, miten sivun markkinointiviestintä vaikuttaa Forusin brändiin. Tutkielma ei ole toimeksianto vaan palkkatyöstä erillinen projekti.
Tutkielman ensimmäisessä osassa rakennan teoreettista viitekehystä tutkimuskysymykseni ympärille. Keskeisimmäksi käsitteeksi nousee suostutteleva viestintä. Käytän sitä myöhemmin brändivaikutuksen analysoimiseen.
Empiirisessä osassa kerron markkinointiviestinnän kehittämisprosessista ja kuvailen sen tuloksena syntynyttä Ilmastosankarit-sivua. Luvussa käy ilmi, ettei sivun kehittäminen perustunut teoriaan, vaan ratkaisut brändin kehittämiseksi nojasivat valistuneisiin arvauksiin.
Pohdinnoissa tarkastelen, millaiset mahdollisuudet Ilmastosankarit-sivulla on teorian perusteella vaikuttaa Forusin brändiin. Tulos on se, että suostuttelevan viestinnän näkökulmasta brändijournalismi ei välttämättä parhaalla mahdollisella tavalla pysty rakentamaan yrityksen brändiä. Lisäksi käy kuitenkin ilmi, että Ilmastosankareiden tapa yhdistää brändijournalismiin tiedottamista todennäköisesti korjaa tätä ongelmaa. Brändijournalismi rakentaa halutun näköistä tarinaa, ja tiedottamisen avulla tarina sidotaan yrityksen brändiin. Tämä on tutkielman keskeisin tulos.