Nuorten toiminnallisen identiteetin tukeminen koulun arjessa Teuvan Yhtenäiskoululla : Mun sisällä on helmi
Vainioranta, Nina (2018)
Vainioranta, Nina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092615424
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa nuorten toiminnallista identi-teettiä tukeva ja helppokäyttöinen työkaluvihko opettajien työn tueksi Teuvan Yhtenäis-koulun yläkouluun. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia keinoja opettajilla on jo käytössään ja minkälaisia keinoja he kaipaavat nuorten toiminnalli-sen identiteetin tukemiseen. Mahdollistamalla nuorelle toimintaan osallistuminen, voidaan vaikuttaa nuoren toiminnalliseen identiteettiin ja mukautumiseen ympäristön vaatimusten mukaisesti.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa hyödynnettiin kehittämistyöhön laadittua avointa kyselyä aineiston keruumenetelmänä. Kyselyn vastausprosentti oli 65,5 %. Tulokset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja analyysi tehtiin teemoitellen.
Tutkimus osoitti, että opettajilla on jo käytössään keinoja, joilla on yhteys nuorten toimin-nallisen identiteetin tukemiseen. Opettajat kaipasivat keinoja kohdata diagnosoitu nuori sekä ylipäätään keinoja puuttua ongelmalliseen käyttäytymiseen. Kyselyn avoimista vas-tauksista nousseet teemat ongelmalliseksi koettuun käytökseen olivat luonnetta kuvaava, käyttäytyminen, tunne-elämä sekä erityistarpeet.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että nuorten toiminnallisen identitee-tin tukeminen koulumaailmassa on tärkeää nuorten tulevaisuuden valintojen kannalta. Monenlainen haastava käytös perustuu tunne- ja itsesäätelytaitojen puutteeseen. Niiden vahvistaminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, joita koulumaailmassa voidaan tarjota systemaattisesti laajasi tavoittaen kaikki nuoret. Aikaisempien tutkimusten mukaan myös opettajien omalla hyvinvoinnilla ja hyvillä toimintatavoilla on vaikutusta nuorten toiminnal-lisen identiteetin vahvistumiseen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä, jossa hyödynnettiin kehittämistyöhön laadittua avointa kyselyä aineiston keruumenetelmänä. Kyselyn vastausprosentti oli 65,5 %. Tulokset purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla ja analyysi tehtiin teemoitellen.
Tutkimus osoitti, että opettajilla on jo käytössään keinoja, joilla on yhteys nuorten toimin-nallisen identiteetin tukemiseen. Opettajat kaipasivat keinoja kohdata diagnosoitu nuori sekä ylipäätään keinoja puuttua ongelmalliseen käyttäytymiseen. Kyselyn avoimista vas-tauksista nousseet teemat ongelmalliseksi koettuun käytökseen olivat luonnetta kuvaava, käyttäytyminen, tunne-elämä sekä erityistarpeet.
Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että nuorten toiminnallisen identitee-tin tukeminen koulumaailmassa on tärkeää nuorten tulevaisuuden valintojen kannalta. Monenlainen haastava käytös perustuu tunne- ja itsesäätelytaitojen puutteeseen. Niiden vahvistaminen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä, joita koulumaailmassa voidaan tarjota systemaattisesti laajasi tavoittaen kaikki nuoret. Aikaisempien tutkimusten mukaan myös opettajien omalla hyvinvoinnilla ja hyvillä toimintatavoilla on vaikutusta nuorten toiminnal-lisen identiteetin vahvistumiseen.