Verkkosivujen käytettävyyden arviointia Caito-hankkeessa
Kokkonen, Minna; Kuukkanen, Anu (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kokkonen, Minna
Kuukkanen, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092515396
Tiivistelmä
Tämä tutkimustyö tehtiin valituille, Caito-hankkeessa mukana oleville Länsi-Uudenmaan matkailuyrittäjille. Tutkimuksesta rajattiin pois kahvilat, ravintolat sekä yritysketjujen edustajat. Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää valittujen yritysten verkkosivujen ongelmakohdat, jotka saattavat vaikuttaa ulkomaalaisten turistien kiinnostukseen kyseisen yrityksen osalta. Tavoitteena oli lisätä sivustojen houkuttavuutta ja siten mahdollisesti lisääntyneellä kiinnostuksella pidentää matkailusesongin kestoa.
Tämä kehittämistyö lähti tarpeesta selvittää Caito-hankkeessa mukana olevien suomalaisten pienyritysten verkkosivujen käytettävyyttä. Kehitettäviä kohteita puntaroitiin myös japanilaisen kuluttajan mieltymysten mukaisesti, jotta tätä asiakasryhmää olisi mahdollisuus kasvattaa.
Sivustojen käytettävyyttä tutkittiin heuristisella arvioinnilla, kognitiivisella läpikäynnillä sekä kyselyllä, joka suunnattiin ensisijaisesti japanilaisille ja heidän lisäkseen kotimaiselle verrokkiryhmälle. Tuloksista koostettiin mm. käytettävyysarviointien yhteenvedot sekä kyselyyn perustuvat sivustojen käyttäjien mieltymyksiä vertailevat tulokset.
Tutkimustulosten perusteella kullekin sivustolle annettiin kehitysehdotuksia ja -suosituksia. Eniten korjaussuosituksia tuli toimimattomista linkeistä, valikon puutteellisista merkinnöistä sekä sivuston raskaudesta, joka johtui liiasta tietomäärästä tai suurista kuvista. Kieliversiot ovat myös oleellinen osa ulkomaalaisien turistien palvelemisessa, nämä puuttuivat osasta sivustoja kokonaan. Sivustojen onnistuneita elementtejä mainittiin myös, jotta ne jäisivät kehitystyössä ennalleen.
Tämä kehittämistyö lähti tarpeesta selvittää Caito-hankkeessa mukana olevien suomalaisten pienyritysten verkkosivujen käytettävyyttä. Kehitettäviä kohteita puntaroitiin myös japanilaisen kuluttajan mieltymysten mukaisesti, jotta tätä asiakasryhmää olisi mahdollisuus kasvattaa.
Sivustojen käytettävyyttä tutkittiin heuristisella arvioinnilla, kognitiivisella läpikäynnillä sekä kyselyllä, joka suunnattiin ensisijaisesti japanilaisille ja heidän lisäkseen kotimaiselle verrokkiryhmälle. Tuloksista koostettiin mm. käytettävyysarviointien yhteenvedot sekä kyselyyn perustuvat sivustojen käyttäjien mieltymyksiä vertailevat tulokset.
Tutkimustulosten perusteella kullekin sivustolle annettiin kehitysehdotuksia ja -suosituksia. Eniten korjaussuosituksia tuli toimimattomista linkeistä, valikon puutteellisista merkinnöistä sekä sivuston raskaudesta, joka johtui liiasta tietomäärästä tai suurista kuvista. Kieliversiot ovat myös oleellinen osa ulkomaalaisien turistien palvelemisessa, nämä puuttuivat osasta sivustoja kokonaan. Sivustojen onnistuneita elementtejä mainittiin myös, jotta ne jäisivät kehitystyössä ennalleen.