Pelimiitti - Hot or Not? : Tutkimus Pelimiitti-toiminnasta
Kortelainen, Mikko (2018)
Kortelainen, Mikko
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092715491
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Centria-ammattikorkeakoulun OSAVA-hankkeen hankkeistamana. Työ liittyi OSAVA-hankkeen Pelimiitti-toimintaan ja sen tavoitteena oli selvittää, vahvistaako Pelimiitti-toiminta siihen osallistuneiden nuorten osallisuutta sekä kerätä tietoa Pelimiitti-toiminnan ohjaajien kokemuksista.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kuuluu digitaalinen nuorisotyö ja osallisuus, sekä aiemmat esimerkit digitaalisen nuorisotyön toteuttamisesta Suomessa. Työssä puretaan digitaalisen nuorisotyön käsitettä ja käsitellään pelikasvatusta. Lisäksi työssä on esimerkkejä siitä, miten digitaalista nuorisotyötä on toteutettu esimerkiksi Tampereen seurakunnan Bittileireillä. Osallisuutta puretaan käsitteenä ja lisäksi tarkastellaan sen ulottuvuuksia, keskittyen erityisesti nuorten osallistamiseen yhteiskuntaan.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi kyselyä Pelimiittiin osallistuneille nuorille ja ohjaajille. Kyselyissä selvitettiin osallisuuden ulottuvuuksien mukaisesti nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa, saada tietoa, turvallisuuden kokemusta sekä sitä, mitä nuoret oppivat ollessaan Pelimiitissä. Pelimiitin ohjaajilta kerättiin ohjaamiskokemuksia Level Up! – seminaarissa toteutetussa haastattelussa sekä erikseen toteutetussa kyselyssä.
Tuloksista käy ilmi, että Pelimiitti-toiminnalla on mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten osallisuuteen vahvistavasti. Sekä nuoret että ohjaajat olivat kokeneet erittäin voimakasta yhteisöllistä tunnetta toiminnan aikana. Pelimiitin ohjaamista verrattiin nuorten rinnalla kulkemiseen ja rippikoulun isosena olemiseen. Tuloksista selviää, että Pelimiitti oli onnistunut luomaan osallistujiensa keskuudessa vahvaa turvallisuuden tunnetta, mikä oli rohkaissut nuoria tuomaan itseään ja ajatuksiaan esiin ja näin ollen vahvistanut yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunteita. Lisäksi nuoret oppivat ilmaisemaan ja hillitsemään tunteitaan Pelimiitin aikana.
Työn teoreettiseen viitekehykseen kuuluu digitaalinen nuorisotyö ja osallisuus, sekä aiemmat esimerkit digitaalisen nuorisotyön toteuttamisesta Suomessa. Työssä puretaan digitaalisen nuorisotyön käsitettä ja käsitellään pelikasvatusta. Lisäksi työssä on esimerkkejä siitä, miten digitaalista nuorisotyötä on toteutettu esimerkiksi Tampereen seurakunnan Bittileireillä. Osallisuutta puretaan käsitteenä ja lisäksi tarkastellaan sen ulottuvuuksia, keskittyen erityisesti nuorten osallistamiseen yhteiskuntaan.
Opinnäytetyössä toteutettiin kaksi kyselyä Pelimiittiin osallistuneille nuorille ja ohjaajille. Kyselyissä selvitettiin osallisuuden ulottuvuuksien mukaisesti nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa, saada tietoa, turvallisuuden kokemusta sekä sitä, mitä nuoret oppivat ollessaan Pelimiitissä. Pelimiitin ohjaajilta kerättiin ohjaamiskokemuksia Level Up! – seminaarissa toteutetussa haastattelussa sekä erikseen toteutetussa kyselyssä.
Tuloksista käy ilmi, että Pelimiitti-toiminnalla on mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten osallisuuteen vahvistavasti. Sekä nuoret että ohjaajat olivat kokeneet erittäin voimakasta yhteisöllistä tunnetta toiminnan aikana. Pelimiitin ohjaamista verrattiin nuorten rinnalla kulkemiseen ja rippikoulun isosena olemiseen. Tuloksista selviää, että Pelimiitti oli onnistunut luomaan osallistujiensa keskuudessa vahvaa turvallisuuden tunnetta, mikä oli rohkaissut nuoria tuomaan itseään ja ajatuksiaan esiin ja näin ollen vahvistanut yhteisöllisyyden ja osallisuuden tunteita. Lisäksi nuoret oppivat ilmaisemaan ja hillitsemään tunteitaan Pelimiitin aikana.