Hei me HOKSataan! : Ammatillisten opettajakorkeakoulujen puheenvuoro erityisen tuen tilasta ja kehittämisestä
Editoija
Hirvonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-501-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-501-2
Tiivistelmä
”Ammatillisen oppilaitoksen uudistuneet käytänteet erityisen tuen järjestämisessä” on johtoajatuksena tässä julkaisussa, jossa tarkastellaan uudistuneen lainsäädännön tuomia muutoksia oppilaitoksen arkeen. Anu Raudasoja ja Seija Eskola avaavat aluksi näkökulmia ammatilliseen oppilaitokseen, sen toimintaympäristöön ja rakenteisiin. Yksilöllisten koulutuspolkujen kautta jokaisen opiskelijan väylä itsensä näköiseen lopputulokseen rakentuu osaamisperusteisuuden kautta, jota Pirkko Kepanen ja Minna Seppälä kuvaavat. Nuoriso- ja aikuiskoulutuksen yhdistyminen uudistaa rakenteita ja toimintatapoja, joita tarkastellaan Leena Selkivuoren ja Annikki Torikan artikkelissa. Suomalaisen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen voima, kaikille avoin ammatillinen oppilaitos, tulee esiin Leena Nuutilan ja Eija Honkasen artikkelissa, jossa pohditaan paitsi ns. TELMA-koulutuksen rakennetta, myös sen taustalla vaikuttavaa vahvaa ihmiskäsitystä. Uudistukset muuttavat opettajan työtä. Tässä tapauksessa keskiössä on tarkastella ammatillisen erityisopettajan työtä, sen asemaa ja haasteita, joista Maija Hirvonen ja Kaija Peuna-Korpioja kirjoittavat erityisesti konsultatiivisen työn näkökulmasta. Se, kuinka erityisen tuen järjestelmä rakentuu, perustuu pitkälti johdon käsityksiin erityisen tuen tulevaisuudesta on keskiössä Irmeli Lignellin, Päivi Pynnösen ja Simo Uusinokan artikkelissa. Julkaisun päätavoitteena on sekä uudistuneen toiminta- ja oppimisympäristön kuvauksen lisäksi tuoda esiin ammatillisen erityisopetuksen erityislaatuisuus: kohderyhmän moninaisuus ja toiminnan kattavuus, aiempaa kiinteämpi työelämäyhteys, ydintoimijoiden merkitys ja kaiken läpäisevänä ytimenä yksilön oikeus hänen näköiseensä elämään.