Turvallinen kohtaaminen erityislapsiperheiden kanssa kasvattaa opiskelijoiden halua työskennellä erityislasten ja -perheiden parissa
Ikonen, Tiia; Lappalainen, Pirjo (2018)
Ikonen, Tiia
Lappalainen, Pirjo
Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100115542
Tiivistelmä
Satujen saaret -menetelmäpäivä on toiminnallinen päivän mittainen tapahtuma erityistä tukea tarvitsevien lasten perheille. Päivä tarjoaa perheille mahdollisuuden yhteisen päivän viettämiseen sekä erilaisten arkea tukevien, helposti käyttöön otettavien, menetelmien kokeilemiseen turvallisessa, esteettömässä ympäristössä.
Monelle opiskelijalle Satujen Saaret -menetelmäpäivä on ensimmäinen ammatillinen kohtaaminen erityislapsiperheiden kanssa. Hyvin valmisteltu ja kaikille turvalliseksi tehty ympäristö mahdollistaa sellaisen kohtaamisen erityislapsiperheiden kanssa, joka kasvattaa opiskelijoiden halua työskennellä erityislasten ja -perheiden kanssa. Kohtaamiset perheiden kanssa avaavat opiskelijoille parhaimmillaan perheiden arkea hyvin konkreettisella tavalla ja toimiminen yhdessä perheiden kanssa nosti esiin ammatillisen itsetunnon kasvua.
Syksyn mittainen prosessi antaa opiskelijoille vahvan kokemuksen niin moniammatillisesta työskentelystä kuin ryhmässä työskentelemisestä. Kaikilla opiskelijoilla on jonkinlainen teoreettinen perusta erityisen tuen tarpeista, perhetyöstä ja kuntoutuksesta, kuitenkin usein erilaisista näkökulmista. Toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen antavat opiskelijoille mahdollisuuden kokea miten toiminnan järjestäminen vaatii jokaiselta osallistumista ja oman äänen kuuluviin tuomista.
Monelle opiskelijalle Satujen Saaret -menetelmäpäivä on ensimmäinen ammatillinen kohtaaminen erityislapsiperheiden kanssa. Hyvin valmisteltu ja kaikille turvalliseksi tehty ympäristö mahdollistaa sellaisen kohtaamisen erityislapsiperheiden kanssa, joka kasvattaa opiskelijoiden halua työskennellä erityislasten ja -perheiden kanssa. Kohtaamiset perheiden kanssa avaavat opiskelijoille parhaimmillaan perheiden arkea hyvin konkreettisella tavalla ja toimiminen yhdessä perheiden kanssa nosti esiin ammatillisen itsetunnon kasvua.
Syksyn mittainen prosessi antaa opiskelijoille vahvan kokemuksen niin moniammatillisesta työskentelystä kuin ryhmässä työskentelemisestä. Kaikilla opiskelijoilla on jonkinlainen teoreettinen perusta erityisen tuen tarpeista, perhetyöstä ja kuntoutuksesta, kuitenkin usein erilaisista näkökulmista. Toiminnan suunnittelu ja toteuttaminen antavat opiskelijoille mahdollisuuden kokea miten toiminnan järjestäminen vaatii jokaiselta osallistumista ja oman äänen kuuluviin tuomista.