Teknisiä innovaatioita, jotka tukevat autonomisten laivojen kansipuolen operointia
Degerholm, Kaj (2018)
Degerholm, Kaj
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092115287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018092115287
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutetaan yhteistyössä Rolls-Royce Marinen kanssa ja sen aiheena ovat tekniset innovaatiot, jotka tukevat autonomisten laivojen kansipuolen operointia.
Merenkulku elää tällä hetkellä suurien muutoksien keskellä, kun teknologiayhtiöt pyrkivät edistämään autonomisten laivojen läpimurtoa. Robotisaatio on muuttanut työelämää viimeisten vuosikymmenien aikana ja tulee muuttamaan sitä edelleen tulevina vuosina. Ei olekaan ihme, että laitteiden keinoäly on paljon mediassa käsitelty trendikäs aihe. Rolls-Royce on yksi johtavista yhtiöistä merenkulun automaation alalla.
Tutkielma tarkoituksena on esitellä teknisiä innovaatioita, joiden ansiosta autonomisten laivojen tulo maailman merille on mahdollista. Tutkielmassa pyritään myös ideoimaan, miten yleisempien alustyyppien lastaus tulee muuttumaan, kun etäohjatut tai autonomiset alukset saapuvat satamaan. Tutkielma ei käsittele aiheeseen liittyviä lakikysymyksiä tai konepuolen mahdollisia muutoksia.
Työn merkittävimpinä lähteinä toimivat Rolls-Roycelta saadut tiedot. Autonomisten aluksien lastausta koskevat kappaleet perustuvat satamavierailuihin sekä yhteistyöhön Rolls-Roycen kanssa.
Merenkulku elää tällä hetkellä suurien muutoksien keskellä, kun teknologiayhtiöt pyrkivät edistämään autonomisten laivojen läpimurtoa. Robotisaatio on muuttanut työelämää viimeisten vuosikymmenien aikana ja tulee muuttamaan sitä edelleen tulevina vuosina. Ei olekaan ihme, että laitteiden keinoäly on paljon mediassa käsitelty trendikäs aihe. Rolls-Royce on yksi johtavista yhtiöistä merenkulun automaation alalla.
Tutkielma tarkoituksena on esitellä teknisiä innovaatioita, joiden ansiosta autonomisten laivojen tulo maailman merille on mahdollista. Tutkielmassa pyritään myös ideoimaan, miten yleisempien alustyyppien lastaus tulee muuttumaan, kun etäohjatut tai autonomiset alukset saapuvat satamaan. Tutkielma ei käsittele aiheeseen liittyviä lakikysymyksiä tai konepuolen mahdollisia muutoksia.
Työn merkittävimpinä lähteinä toimivat Rolls-Roycelta saadut tiedot. Autonomisten aluksien lastausta koskevat kappaleet perustuvat satamavierailuihin sekä yhteistyöhön Rolls-Roycen kanssa.