The Children's Kitchen Task Assessment. : Arviointimenetelmän suomentaminen.
Pukema, Jenni; Parkkisenniemi , Tiina (2018)
Pukema, Jenni
Parkkisenniemi , Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100415659
Tiivistelmä
Lasten kanssa työskentelevillä toimintaterapeuteilla on käytössään rajallinen määrä suomenkielisiä arviointimenetelmiä. Lasten toiminnanohjausta mittaavia menetelmiä on hyvin rajallisesti. Yhteis-työssä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa olemme halunneet edistää yhtenäisempää ja struktu-roidumpaa lasten toimintakyvyn arviointia.
Opinnäytetyönämme olemme suomentaneet lasten arviointimenetelmän The Children’s Kitchen-Task Assessment eli CKTA. CKTA on julkinen toimintakyvyn arvioinnin menetelmä, joka on ladattavissa maksutta internetistä. CKTA:lla arvioidaan toiminnanohjausta, jolla tässä tapauksessa tarkoitetaan toiminnan aloittamista, jaksottamista, harkintakykyä, turvallisuutta, järjestelmällisyyttä ja työmuistia. Menetelmä sopii käytettäväksi 8–12 -vuotiaiden lasten kanssa. Menetelmässä toimintana käytetään muovailuvahan valmistamista. CKTA:n ovat kehittäneet Kristy Rocke, Paige Hays, Dorothy Edward ja Christine Berg vuonna 2007.
Teoreettista taustaa työllemme olemme hankkineet tarkastelemalla lapsuusiälle tyypillisiä toimintoja, lapsen toiminnanohjausta ja sen kehittymistä sekä lasten toimintakyvyn arviointia. Laatimamme suomennoksen käyttökokeiluun osallistui seitsemän suomalaista lasten kanssa työskentelevää toimintaterapeuttia, jotka antoivat palautetta suomennoksestamme ja sen käytettävyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä. Palautteen perusteella saavutimme suomennokselle asetetut laatukriteerit. Palaute analysoitiin sisällönerittelyä käyttäen, ja sen perusteella muokkasimme lopullisen käännösversion. Suomennoksemme jää vaiheeseen, jossa sen soveltuvuutta suomalaiseen kulttuuriin täytyy vielä testata, ennen kuin se on valmis käytettäväksi.
Opinnäytetyönämme olemme suomentaneet lasten arviointimenetelmän The Children’s Kitchen-Task Assessment eli CKTA. CKTA on julkinen toimintakyvyn arvioinnin menetelmä, joka on ladattavissa maksutta internetistä. CKTA:lla arvioidaan toiminnanohjausta, jolla tässä tapauksessa tarkoitetaan toiminnan aloittamista, jaksottamista, harkintakykyä, turvallisuutta, järjestelmällisyyttä ja työmuistia. Menetelmä sopii käytettäväksi 8–12 -vuotiaiden lasten kanssa. Menetelmässä toimintana käytetään muovailuvahan valmistamista. CKTA:n ovat kehittäneet Kristy Rocke, Paige Hays, Dorothy Edward ja Christine Berg vuonna 2007.
Teoreettista taustaa työllemme olemme hankkineet tarkastelemalla lapsuusiälle tyypillisiä toimintoja, lapsen toiminnanohjausta ja sen kehittymistä sekä lasten toimintakyvyn arviointia. Laatimamme suomennoksen käyttökokeiluun osallistui seitsemän suomalaista lasten kanssa työskentelevää toimintaterapeuttia, jotka antoivat palautetta suomennoksestamme ja sen käytettävyydestä, selkeydestä ja ymmärrettävyydestä. Palautteen perusteella saavutimme suomennokselle asetetut laatukriteerit. Palaute analysoitiin sisällönerittelyä käyttäen, ja sen perusteella muokkasimme lopullisen käännösversion. Suomennoksemme jää vaiheeseen, jossa sen soveltuvuutta suomalaiseen kulttuuriin täytyy vielä testata, ennen kuin se on valmis käytettäväksi.