Linjasaneerauksen asukaslähtöisyyden kehittäminen
Heikkola, Sampo (2010)
Heikkola, Sampo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199928
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli selvittää linjasaneeraustyömaan asukkailta heidän
ennakkoluuloja ja ongelmia urakan suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Työssä perehdyttiin
myös rakennuttajan osuuteen onnistuneessa linjasaneerauksessa. Lisäksi pyrittiin
selvittämään uusien asennusmenetelmien vaikutusta linjasaneeraustyömaan
asukasystävällisyyteen.
Työ toteutettiin asukaspalautekyselyjen avulla, jotka jaettiin kolmeen eri
linjasaneerauskohteeseen. Saatujen asukaspalautteiden avulla päästiin käsiksi niihin
yleisimpiin asukkaita vaivanneisiin ongelmiin, joita ei urakoitsijan asemasta ole pystytty
huomaamaan. Asukaspalautteissa otettiin myös kantaa rakennuttajan rooliin ja siihen,
miten rakennuttaja pystyy vaikuttamaan linjasaneerauksen onnistumiseen. Työn aikana
suoritettiin myös puhelinhaastattelu taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa, jolla
pyrittiin saamaan selvyys niistä kaikista toimenpiteistä, joita linjasaneerausprojektin
käynnistäminen edellyttää.
Asukaspalautteiden avulla saatiin selville, että asukkaan kannalta linjasaneerauksen
hankalimpia asioita ovat tiedon kulku, työvaiheiden pölyisyys ja melu. Näiden lisäksi
asukkaiden huomio oli kiinnittynyt useaan eri ongelmaan, joista osaan pystytään
vaikuttamaan ja osa tulee toistumaan seuraavillakin työmailla. Myös isännöitsijä ja
taloyhtiön hallituksen toimintaan otettiin paljon kantaa. Näiden tahojen rooli korostuu
etenkin hankesuunnitteluvaiheessa ja ennen varsinaisten töiden aloittamista.
Tämän työn arvo tulee näkymään vasta tulevaisuudessa. Kyseisten kohteiden aikana
tehtyjä virheitä ei pystytä enää korjaamaan, mutta tärkeää on että niistä otetaan opiksi.
Asukaspalautteiden avulla urakoitsija ei kulje työmaasta toiseen toistaen samoja virheitä
vain siksi, että niistä ei tiedetä. Linjasaneerauksen negatiiviseen ilmapiiriin on saatava
muutos ja sen muutoksen on lähdettävä urakoitsijoista. Tällä työllä pyritään vaikuttamaan
myös asenteisiin, jotta asukaslähtöisyys olisi periaatteena linjasaneeraustyömailla.
ennakkoluuloja ja ongelmia urakan suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Työssä perehdyttiin
myös rakennuttajan osuuteen onnistuneessa linjasaneerauksessa. Lisäksi pyrittiin
selvittämään uusien asennusmenetelmien vaikutusta linjasaneeraustyömaan
asukasystävällisyyteen.
Työ toteutettiin asukaspalautekyselyjen avulla, jotka jaettiin kolmeen eri
linjasaneerauskohteeseen. Saatujen asukaspalautteiden avulla päästiin käsiksi niihin
yleisimpiin asukkaita vaivanneisiin ongelmiin, joita ei urakoitsijan asemasta ole pystytty
huomaamaan. Asukaspalautteissa otettiin myös kantaa rakennuttajan rooliin ja siihen,
miten rakennuttaja pystyy vaikuttamaan linjasaneerauksen onnistumiseen. Työn aikana
suoritettiin myös puhelinhaastattelu taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa, jolla
pyrittiin saamaan selvyys niistä kaikista toimenpiteistä, joita linjasaneerausprojektin
käynnistäminen edellyttää.
Asukaspalautteiden avulla saatiin selville, että asukkaan kannalta linjasaneerauksen
hankalimpia asioita ovat tiedon kulku, työvaiheiden pölyisyys ja melu. Näiden lisäksi
asukkaiden huomio oli kiinnittynyt useaan eri ongelmaan, joista osaan pystytään
vaikuttamaan ja osa tulee toistumaan seuraavillakin työmailla. Myös isännöitsijä ja
taloyhtiön hallituksen toimintaan otettiin paljon kantaa. Näiden tahojen rooli korostuu
etenkin hankesuunnitteluvaiheessa ja ennen varsinaisten töiden aloittamista.
Tämän työn arvo tulee näkymään vasta tulevaisuudessa. Kyseisten kohteiden aikana
tehtyjä virheitä ei pystytä enää korjaamaan, mutta tärkeää on että niistä otetaan opiksi.
Asukaspalautteiden avulla urakoitsija ei kulje työmaasta toiseen toistaen samoja virheitä
vain siksi, että niistä ei tiedetä. Linjasaneerauksen negatiiviseen ilmapiiriin on saatava
muutos ja sen muutoksen on lähdettävä urakoitsijoista. Tällä työllä pyritään vaikuttamaan
myös asenteisiin, jotta asukaslähtöisyys olisi periaatteena linjasaneeraustyömailla.