Senioriasiakkaiden aktiivisuus pankin verkkopalvelujen käytössä
Al-Wattar, Usama (2018)
Al-Wattar, Usama
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100515716
Tiivistelmä
Pankit ja pankkimaailma ovat muuttuneet koko ajan vuosien aikana. Yhä useammat palvelut siirtyvät verkkoon ja useimmat pankkiasiat hoituvat jo tietoteknisten laitteiden avulla. Senioreilla on muihin ikäryhmiin verrattuna vaikeampaa pysyä nykyteknologian tuomien ratkaisujen perässä. Haasteita on monia, mutta hyvällä opastuksella ja tiedottamisella tätä isoa kuluttajaryhmää voi auttaa suuresti.
Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä toimi Nordean yli 65-vuotiaat henkilöasiakkaat. Halusin selvittää, kuinka aktiivisia he ovat sähköisten pankkipalveluiden käytössä ja mitkä ovat syyt, jotka vaikuttavat heidän palvelun käyttöön tai siihen miksei sähköisiä pankkipalveluita käytetä ollenkaan. Tutkimuksen avulla löytyi monia keinoja, millä saataisiin senioreiden sähköistä palvelua helpommaksi, tutummaksi ja miten yleisellä tasolla lähestyä ja perehdyttää heitä enemmän. Tutkimus toteutettiin Vantaan Tikkurilan Nordean palvelukonttorissa. Aineisto kerättiin haastattelulla ja kyselylomakkeiden avulla maaliskuun 2018 aikana.
Tuloksien ja tutkimuksen perusteella voimme päätellä, että pankin sähköisten palveluiden käyttö on edelleen melko vähäistä ikäihmisten keskuudessa. Teknologian vaikeakäyttöisyys, hankaluus, turvallisuus ja hinta arveluttavat senioreita. Tästä huolimatta nämä esteet ja pelot voidaan hyvällä tiedottamisella ja suunnittelulla voittaa. Asiaa ei voi vaan katsoa yhdestä näkökulmasta vaan sitä täytyy tarkastella monesta eri tahosta, koska seniorit ovat iso ja tärkeä kuluttajaryhmä. Senioreita tulee opastaa ja informoida enemmän sähköisten palveluiden käytössä sekä muistaa ja varmistaa, että sähköiset palvelut ovat kaikkien ikäihmisten ulottuvalla.
Tämän opinnäytetyön kohderyhmänä toimi Nordean yli 65-vuotiaat henkilöasiakkaat. Halusin selvittää, kuinka aktiivisia he ovat sähköisten pankkipalveluiden käytössä ja mitkä ovat syyt, jotka vaikuttavat heidän palvelun käyttöön tai siihen miksei sähköisiä pankkipalveluita käytetä ollenkaan. Tutkimuksen avulla löytyi monia keinoja, millä saataisiin senioreiden sähköistä palvelua helpommaksi, tutummaksi ja miten yleisellä tasolla lähestyä ja perehdyttää heitä enemmän. Tutkimus toteutettiin Vantaan Tikkurilan Nordean palvelukonttorissa. Aineisto kerättiin haastattelulla ja kyselylomakkeiden avulla maaliskuun 2018 aikana.
Tuloksien ja tutkimuksen perusteella voimme päätellä, että pankin sähköisten palveluiden käyttö on edelleen melko vähäistä ikäihmisten keskuudessa. Teknologian vaikeakäyttöisyys, hankaluus, turvallisuus ja hinta arveluttavat senioreita. Tästä huolimatta nämä esteet ja pelot voidaan hyvällä tiedottamisella ja suunnittelulla voittaa. Asiaa ei voi vaan katsoa yhdestä näkökulmasta vaan sitä täytyy tarkastella monesta eri tahosta, koska seniorit ovat iso ja tärkeä kuluttajaryhmä. Senioreita tulee opastaa ja informoida enemmän sähköisten palveluiden käytössä sekä muistaa ja varmistaa, että sähköiset palvelut ovat kaikkien ikäihmisten ulottuvalla.