Markkinoinnin strateginen suunnittelu ja toteutus : Case: PTS Finland Oy
Karhu, Riina (2018)
Karhu, Riina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018100815802
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin suunnittelu sekä toteutus henkilökuljetustoimialalla aloittaneelle startup- yritykselle, PTS Finland Oy:lle. Työn toimeksianto saatiin yrityksen operatiiviselta johtajalta, Kaisa Laatikaiselta. Työn tavoitteena oli rakentaa toimeksiantajalle markkinoinnin strategia, jonka lisäksi työn toiminnallisella osuudella tavoiteltiin yrityksen tunnettuuden lisäämistä ja markkinointitoimenpiteille asetettujen määrällisten tavoitteiden toteutumista.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoriaosuus rakensi pohjan työn käytännön osuudelle, käsittelemällä työn aihealueita teoreettisesti. Työhön laadittiin yrityksen perustajien haastatteluiden pohjalta yrityksen markkinointistrategia. Lisäksi työssä toteutettiin markkinoinnin toimenpiteitä, jotka keskittyvät toimeksiantajan markkinointiviestinnän kokeiluihin yrityksen käytetyimmissä viestinnän kanavissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointistrategia, jonka pohjalta yritys voi lähteä suunnittelemaan tulevaisuuden markkinointiaan ja muovaamaan markkinoinnin strategisia valintoja säännöllisin ajoin. Lisäksi toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden ansiosta, yrityksen tunnettuus kasvoi kokeilujakson aikana. Työn tulosten perusteella yritykselle löydettiin ne mainonnan keinot, joita yrityksen olisi kannattavaa jatkossakin käyttää.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoriaosuus rakensi pohjan työn käytännön osuudelle, käsittelemällä työn aihealueita teoreettisesti. Työhön laadittiin yrityksen perustajien haastatteluiden pohjalta yrityksen markkinointistrategia. Lisäksi työssä toteutettiin markkinoinnin toimenpiteitä, jotka keskittyvät toimeksiantajan markkinointiviestinnän kokeiluihin yrityksen käytetyimmissä viestinnän kanavissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi valmis markkinointistrategia, jonka pohjalta yritys voi lähteä suunnittelemaan tulevaisuuden markkinointiaan ja muovaamaan markkinoinnin strategisia valintoja säännöllisin ajoin. Lisäksi toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden ansiosta, yrityksen tunnettuus kasvoi kokeilujakson aikana. Työn tulosten perusteella yritykselle löydettiin ne mainonnan keinot, joita yrityksen olisi kannattavaa jatkossakin käyttää.