Mobiilipelin käytettävyystestausprosessin kehittäminen : case: Guider Game
Tiura, Katariina (2018)
Tiura, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101015875
Tiivistelmä
Käytettävyys on olennainen osa sovelluskehitystä, sillä tuote määrittää arvonsa vasta todellisten käyttäjien käsissä. Käytettävyyden lähtökohta on, että tuotetta käyttävät henkilöt voivat toimia sen parissa nopeasti ja helposti saavuttaakseen siitä hakemansa hyödyn. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Gamu ry:n kehittämän Guider Game -mobiilipelin käytettävyystestausprosessia. Peli on suunnattu maahanmuuttajanuorille, ja sen tarkoitus on toimia Suomeen kotoutumisen ja suomen kielen oppimisen tukena. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten varhaisessa vaiheessa toteutettu käytettävyystestaus vaikutti pelinkehitykseen ja saavutettiinko sillä merkittävää hyötyä.
Opinnäytetyö on toteutettu tutustumalla teoriaosuudessa käytettävyystestauksen vallitseviin peruskäytäntöihin ja testauksen toteuttamiseen liittyviin ohjeisiin. Työn soveltavaan osuuteen liittyvät käytettävyystestaukset toteutettiin havainnoimalla kohderyhmään kuuluvia testaajia heidän pelatessaan peliä ja haastattelemalla heitä suullisesti pelaamisen jälkeen. Testaukset suoritettiin kahden testauskierroksen aikana keväällä ja kesällä 2018. Yhteensä testaajia oli 52. Työtä varten haastateltiin lisäksi pelin ohjelmoinnista vastaavia pelinkehittäjiä.
Ensimmäisen testauskierroksen tulosten perusteella peliä ja käytettävyystestausprosessia kehitettiin eteenpäin. Toisella kierroksella huomioitiin erityisesti peliin testaushavaintojen perusteella tehtyjen muutoksien vaikutus käytettävyyteen. Molempien kierrosten jälkeen tulokset koottiin yhteen ja esitettiin kehitysehdotusten kanssa pelin suunnittelusta ja kehittämisestä vastaaville henkilöille, jotka tekivät päätökset mahdollisista toteutettavista muutoksista.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että sekä tarkastellun teorian että Guider Gamen käytettävyystestauksen perusteella pelinkehityksen varhaisessa vaiheessa toteutettu käytettävyystestaus hyödytti tuotettavaa peliä merkittävästi. Kehittäjät arvostivat testauksista saatua palautetta ja tehdyt havainnot pyrittiin ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon pelin kehittämisessä. Käytettävyystestausprosessia pyrittiin kehittämään opitun perusteella edelleen, joten työssä on esitetty kehitysehdotuksia tulevia testauksia varten.
Opinnäytetyö on toteutettu tutustumalla teoriaosuudessa käytettävyystestauksen vallitseviin peruskäytäntöihin ja testauksen toteuttamiseen liittyviin ohjeisiin. Työn soveltavaan osuuteen liittyvät käytettävyystestaukset toteutettiin havainnoimalla kohderyhmään kuuluvia testaajia heidän pelatessaan peliä ja haastattelemalla heitä suullisesti pelaamisen jälkeen. Testaukset suoritettiin kahden testauskierroksen aikana keväällä ja kesällä 2018. Yhteensä testaajia oli 52. Työtä varten haastateltiin lisäksi pelin ohjelmoinnista vastaavia pelinkehittäjiä.
Ensimmäisen testauskierroksen tulosten perusteella peliä ja käytettävyystestausprosessia kehitettiin eteenpäin. Toisella kierroksella huomioitiin erityisesti peliin testaushavaintojen perusteella tehtyjen muutoksien vaikutus käytettävyyteen. Molempien kierrosten jälkeen tulokset koottiin yhteen ja esitettiin kehitysehdotusten kanssa pelin suunnittelusta ja kehittämisestä vastaaville henkilöille, jotka tekivät päätökset mahdollisista toteutettavista muutoksista.
Työn johtopäätöksenä voidaan todeta, että sekä tarkastellun teorian että Guider Gamen käytettävyystestauksen perusteella pelinkehityksen varhaisessa vaiheessa toteutettu käytettävyystestaus hyödytti tuotettavaa peliä merkittävästi. Kehittäjät arvostivat testauksista saatua palautetta ja tehdyt havainnot pyrittiin ottamaan mahdollisimman hyvin huomioon pelin kehittämisessä. Käytettävyystestausprosessia pyrittiin kehittämään opitun perusteella edelleen, joten työssä on esitetty kehitysehdotuksia tulevia testauksia varten.