Elenia Lämmön viestintä ja mielikuvat
Keski-Nisula, Sofia (2018)
Keski-Nisula, Sofia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018101115922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten toimeksiantajan viestintä vaikuttaa asiakkaiden mielikuvaan toimeksiantajasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Elenia Lämpö Oy ja tutkimus toteutettiin toimeksiantajan
tarpeesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää välittyykö toimeksiantajan tavoitemielikuva asiakkaille viestinnän kautta, kuinka hyvin viestintä tavoittaa asiakkaat sekä asiakkaiden tyytyväisyys toimeksiantajan viestinnän määrään ja laatuun. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kehitysehdotuksia toimeksiantajan viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään viestintään ja mielikuviin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumetodiksi valittiin puhelinhaastattelu
ja haastateltavina toimi Elenia Lämmön kaukolämmön
asiakkaita. Potentiaalisia haastateltavia oli viisitoista, joista yhdeksän osallistui haastatteluun. Haastattelut tehtiin heinä- ja elokuussa 2018.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden mielikuva vastaa toimeksiantajan tavoitemielikuvaa melko hyvin joillakin osa-alueilla. Toisilla osa-alueilla on vastaavasti kehittämisen varaa. Asiakkaiden yleinen mielikuva Elenia Lämmöstä on hyvä. Lisäksi viestinnän tavoittavuus
oli hyvällä tasolla sekä myös viestinnän määrä ja laatu miellyttivät asiakkaita. Tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä on avattu paremmin luvuissa 4 ja 5. Kehitysehdotuksia on esitetty luvussa 5, käyttäen apuna tutkimustuloksia
sekä tutkijan omaa näkökulmaa.
tarpeesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää välittyykö toimeksiantajan tavoitemielikuva asiakkaille viestinnän kautta, kuinka hyvin viestintä tavoittaa asiakkaat sekä asiakkaiden tyytyväisyys toimeksiantajan viestinnän määrään ja laatuun. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli löytää kehitysehdotuksia toimeksiantajan viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään viestintään ja mielikuviin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumetodiksi valittiin puhelinhaastattelu
ja haastateltavina toimi Elenia Lämmön kaukolämmön
asiakkaita. Potentiaalisia haastateltavia oli viisitoista, joista yhdeksän osallistui haastatteluun. Haastattelut tehtiin heinä- ja elokuussa 2018.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asiakkaiden mielikuva vastaa toimeksiantajan tavoitemielikuvaa melko hyvin joillakin osa-alueilla. Toisilla osa-alueilla on vastaavasti kehittämisen varaa. Asiakkaiden yleinen mielikuva Elenia Lämmöstä on hyvä. Lisäksi viestinnän tavoittavuus
oli hyvällä tasolla sekä myös viestinnän määrä ja laatu miellyttivät asiakkaita. Tutkimustuloksia ja johtopäätöksiä on avattu paremmin luvuissa 4 ja 5. Kehitysehdotuksia on esitetty luvussa 5, käyttäen apuna tutkimustuloksia
sekä tutkijan omaa näkökulmaa.