Konsultointi - tietojen, taitojen ja tunteiden kauppaamista
Koivuranta-Härkönen, Jaana (2010)
Koivuranta-Härkönen, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052510518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää konsultin toimintaa yrityksessä. Selvityksen kohteina olivat konsultin tehtävät yrityksessä ja se osaaminen, mitä vaaditaan konsultointitehtävän onnistuneeseen suorittamiseen. Työssä käsitellään myös tiukasti toisiinsa linkittyvää markkinointia, tuotteistamista ja konsultointipalvelun hinnoittelua.
Konsultointi on vakiintunut jo osaksi normaalia liiketoimintaa. Konsulttien käyttö yleistyy ja konsultin käyttömahdollisuudet laajenevat. Alati uusiutuvassa toimintaympäristössä yritysten tulee pysyä mukana muutoksissa. Joskus muutoksen pyörteissä tulee esiin ongelmia, joissa konsultti voi auttaa.
Konsultointi on yrityksen ulkopuolista erikoisosaamista, jota ostetaan väliaikaisesti yrityksen käyttöön. Asiakas ostaa konsultilta tietoa tai taitoa, jota hänellä itsellään ei ole. Joskus ostettavana kohteena on ratkaisu ongelmaan tai konsultin tekninen osaaminen.
Konsultti tuo yritykseen oman ammattitaitonsa ja toimii muutoksen aikaansaajana. Konsultin työ on nykytilanteen analysointia ja sen perusteella tehtävien toimenpide-ehdotusten laadintaa. Konsultti antaa yritykselle erilaisia malleja ongelman ratkaisemiseen ja yritys ottaa konsultin ehdotukset omaan toimintaansa itsenäisesti tai konsultin avulla. Konsultti voi toimia myös muutoksen vetäjänä, jolloin lopputuotos muotoutuu asiakkaan ja konsultin yhteistyössä.
Konsultin ja asiakkaan välinen luottamus on tärkeää konsultointityön onnistumisen kannalta. Palveluosaaminen ja hyvät vuorovaikutustaidot yhdessä vankan asiantuntemuksen kanssa saavat asiakkaan vakuuttuneiksi konsultin ehdottamien ratkaisujen oikeellisuudesta.
Konsultointityö on aineetonta palvelua, josta asiakkaalle näkyy vain pieni osa. Konsultointityö vaatii paljon esivalmistelua. Konsultointipalvelun tuotteistaminen tekee näkymättömän tuotteen asiakkaalle paremmin ymmärrettäväksi. Tuotteistamisen tuomia palvelun konkreettisia piirteitä käytetään hyväksi myös asiantuntijapalvelujen markkinoinnissa ja hinnoittelussa.
Työhön kuuluu myös esimerkki koulutuskonsultoinnista, jonka aiheena oli kosmetiikan lainsäädäntö ja raaka-ainetietous.
Konsultointi on vakiintunut jo osaksi normaalia liiketoimintaa. Konsulttien käyttö yleistyy ja konsultin käyttömahdollisuudet laajenevat. Alati uusiutuvassa toimintaympäristössä yritysten tulee pysyä mukana muutoksissa. Joskus muutoksen pyörteissä tulee esiin ongelmia, joissa konsultti voi auttaa.
Konsultointi on yrityksen ulkopuolista erikoisosaamista, jota ostetaan väliaikaisesti yrityksen käyttöön. Asiakas ostaa konsultilta tietoa tai taitoa, jota hänellä itsellään ei ole. Joskus ostettavana kohteena on ratkaisu ongelmaan tai konsultin tekninen osaaminen.
Konsultti tuo yritykseen oman ammattitaitonsa ja toimii muutoksen aikaansaajana. Konsultin työ on nykytilanteen analysointia ja sen perusteella tehtävien toimenpide-ehdotusten laadintaa. Konsultti antaa yritykselle erilaisia malleja ongelman ratkaisemiseen ja yritys ottaa konsultin ehdotukset omaan toimintaansa itsenäisesti tai konsultin avulla. Konsultti voi toimia myös muutoksen vetäjänä, jolloin lopputuotos muotoutuu asiakkaan ja konsultin yhteistyössä.
Konsultin ja asiakkaan välinen luottamus on tärkeää konsultointityön onnistumisen kannalta. Palveluosaaminen ja hyvät vuorovaikutustaidot yhdessä vankan asiantuntemuksen kanssa saavat asiakkaan vakuuttuneiksi konsultin ehdottamien ratkaisujen oikeellisuudesta.
Konsultointityö on aineetonta palvelua, josta asiakkaalle näkyy vain pieni osa. Konsultointityö vaatii paljon esivalmistelua. Konsultointipalvelun tuotteistaminen tekee näkymättömän tuotteen asiakkaalle paremmin ymmärrettäväksi. Tuotteistamisen tuomia palvelun konkreettisia piirteitä käytetään hyväksi myös asiantuntijapalvelujen markkinoinnissa ja hinnoittelussa.
Työhön kuuluu myös esimerkki koulutuskonsultoinnista, jonka aiheena oli kosmetiikan lainsäädäntö ja raaka-ainetietous.