Taulupalaverimallin käyttöönotto osana päivittäisjohtamismallin muutosta : Case: Patria Aviation Oy, Halli Aircraft
Olkkonen, Satu (2018)
Olkkonen, Satu
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102316177
Tiivistelmä
Puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualalla toimivan Patria Oy:n Aviation liiketoiminnassa aloitettiin vuoden 2017 syksyllä mittava toimintamallin muutos, jonka tavoitteena on uuden teollisen toimintamallin käyttöönotto. Halli Aircraft on yksi Aviation liiketoiminnan tuotantoyksiköistä, joissa toimintamallin muutoksen myötä otettiin käyttöön taulupalaverimalli syyskuussa 2017. Taulupalaverimalli on kaksiulotteinen, jossa palaverit käynnistettiin tyyppikohtaisesti (Hornet/ Hawk) ja konekohtaisesti (koneyksilö). Taulupalaverimallin tavoitteena on lisätä toiminnan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä, sekä tehostaa toimintaa Lean-periaatteita hyödyntäen.
Kehittämishankkeessa tutkittiin taulupalaverikäytännön käyttöönoton onnistumista ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Hankkeessa lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, ja tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla, pitämällä työpajoja ja haastatteluin. Tutkimus osoitti, että taulupalaverimallin käyttöönotto onnistui tyyppikohtaisten palaverien osalta suunnitellusti, mutta konekohtaisten palaverien käyttöönotto ei onnistunut toivotusti.
Kehittämishankkeen tuloksena laadittiin tiivis toimintaohje, jonka avulla voidaan vastaava taulupalaverimalli käynnistää muissa operatiivisissa yksiköissä. Myös Halli Aircraft organisaatiossa konekohtaisten taulupalaverien aktivoiminen on mahdollista toimintaohjetta seuraten. Toimintaohjetta laadittaessa on huomioitu tutkimuksen tietoperustaan rajatut muutosjohtamisen elementit ja tutkimuksen tuloksena havaitut käyttöönottovaiheen onnistumiseen tai epäonnistumiseen vaikuttaneet tekijät.
Kehittämishankkeessa tutkittiin taulupalaverikäytännön käyttöönoton onnistumista ja onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä. Hankkeessa lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, ja tutkimuksen aineisto kerättiin havainnoimalla, pitämällä työpajoja ja haastatteluin. Tutkimus osoitti, että taulupalaverimallin käyttöönotto onnistui tyyppikohtaisten palaverien osalta suunnitellusti, mutta konekohtaisten palaverien käyttöönotto ei onnistunut toivotusti.
Kehittämishankkeen tuloksena laadittiin tiivis toimintaohje, jonka avulla voidaan vastaava taulupalaverimalli käynnistää muissa operatiivisissa yksiköissä. Myös Halli Aircraft organisaatiossa konekohtaisten taulupalaverien aktivoiminen on mahdollista toimintaohjetta seuraten. Toimintaohjetta laadittaessa on huomioitu tutkimuksen tietoperustaan rajatut muutosjohtamisen elementit ja tutkimuksen tuloksena havaitut käyttöönottovaiheen onnistumiseen tai epäonnistumiseen vaikuttaneet tekijät.