Startup-yrittäjien tyytyväisyys media-alan yrityskiihdyttämöön
Ylänen, Ella (2018)
Ylänen, Ella
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916347
Tiivistelmä
Yrityskiihdyttämötoiminta on Suomessa kasvava palvelukokonaisuus yritystoiminnan kehittämistä ja kasvattamista varten. Yrityskiihdyttämöiden päätavoitteena on tarjota asiakasyrityksilleen edellytyksiä ja valmiuksia nopeaan kasvuun sekä kansainvälistymiseen. Kiihdyttämöt tarjoavat usein myös työtiloja, verkostoja ja neuvontaa yritysten tarpeiden mukaisesti. Asiakasyritykset ovat useimmiten nuorehkoja ja kasvuhakuisia startup-yrityksiä. Toiminnan kasvaessa yksi kilpailukeino on tarjota asiakasyrityksille mahdollisimman hyvä asiakaskokemus.
Tampereen Mediapoliksessa toimiva media-alan yrityskiihdyttämö Mediapolis Accelerator aloitti toimintansa vuonna 2017. Ensimmäisessä kiihdytysjaksossa mukana olleelle 14 asiakasyritykselle teetettiin asiakastyytyväisyyskysely, jossa tutkittiin heidän mielipiteitä ja kokemuksia kuluneesta jaksosta. Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin yhdessä toimeksiantajan Digital Media Finlandin kanssa, joka samalla vastaa Mediapoliksen kiihdyttämön käytännön pyörityksestä.
Työn tärkeimpänä tavoitteena oli kerätä palautetta asiakkailta, minkä avulla oli mahdollista kehittää kiihdyttämön toimintaa. Kiihdyttämön ollessa uusi, sen toimintatavat eivät vielä olleet vakiintuneet, minkä vuoksi palautteen kerääminen muodostui yhdeksi tärkeäksi tavaksi kehittää kiihdyttämöä entistä paremmin asiakkaita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yrityskiihdyttämössä asiakastyytyväisyyteen ei vaikuta pelkästään palvelukokemus, vaan myös sen vaikuttavuus ja tuloksellisuus. Työn tavoitteena olikin myös valottaa yrityskiihdyttämöiden toimintaa yleisesti sekä selvittää, kuinka toiminnan kannattavuutta voidaan ylipäätään mitata ja analysoida.
Mediapolis Accelerator kiihdyttämön ensimmäinen jakso oli monilla tavoin onnistunut. Suuri osa mukana olleista yrityksistä onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan ja lisäämään työllistävyyttään jo kiihdytysjakson aikana. Paljon kiitosta saivat erityisesti kiihdyttämön eri koulutusaiheet ja niiden tarjoamat konkreettiset hyödyt asiakasyrityksille, kuten suorien asiakaskontaktien syntyminen ja verkostojen kasvaminen. Erityisesti henkilökohtaista kasvuvalmennusta pidettiin arvokkaana ja tärkeänä osana kiihdyttämön toimintaa. Mediapoliksen kiihdyttämön toinen kiihdytysjakso käynnistyi Tampereen Mediapoliksessa keväällä 2018 ja siinä aloitti 17 uutta media-alan startup-yritystä. Tämän tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty vuoden 2018 kiihdytysjakson suunnittelussa.
Tampereen Mediapoliksessa toimiva media-alan yrityskiihdyttämö Mediapolis Accelerator aloitti toimintansa vuonna 2017. Ensimmäisessä kiihdytysjaksossa mukana olleelle 14 asiakasyritykselle teetettiin asiakastyytyväisyyskysely, jossa tutkittiin heidän mielipiteitä ja kokemuksia kuluneesta jaksosta. Asiakastyytyväisyyskysely tehtiin yhdessä toimeksiantajan Digital Media Finlandin kanssa, joka samalla vastaa Mediapoliksen kiihdyttämön käytännön pyörityksestä.
Työn tärkeimpänä tavoitteena oli kerätä palautetta asiakkailta, minkä avulla oli mahdollista kehittää kiihdyttämön toimintaa. Kiihdyttämön ollessa uusi, sen toimintatavat eivät vielä olleet vakiintuneet, minkä vuoksi palautteen kerääminen muodostui yhdeksi tärkeäksi tavaksi kehittää kiihdyttämöä entistä paremmin asiakkaita palvelevaksi kokonaisuudeksi. Yrityskiihdyttämössä asiakastyytyväisyyteen ei vaikuta pelkästään palvelukokemus, vaan myös sen vaikuttavuus ja tuloksellisuus. Työn tavoitteena olikin myös valottaa yrityskiihdyttämöiden toimintaa yleisesti sekä selvittää, kuinka toiminnan kannattavuutta voidaan ylipäätään mitata ja analysoida.
Mediapolis Accelerator kiihdyttämön ensimmäinen jakso oli monilla tavoin onnistunut. Suuri osa mukana olleista yrityksistä onnistui kasvattamaan liikevaihtoaan ja lisäämään työllistävyyttään jo kiihdytysjakson aikana. Paljon kiitosta saivat erityisesti kiihdyttämön eri koulutusaiheet ja niiden tarjoamat konkreettiset hyödyt asiakasyrityksille, kuten suorien asiakaskontaktien syntyminen ja verkostojen kasvaminen. Erityisesti henkilökohtaista kasvuvalmennusta pidettiin arvokkaana ja tärkeänä osana kiihdyttämön toimintaa. Mediapoliksen kiihdyttämön toinen kiihdytysjakso käynnistyi Tampereen Mediapoliksessa keväällä 2018 ja siinä aloitti 17 uutta media-alan startup-yritystä. Tämän tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty vuoden 2018 kiihdytysjakson suunnittelussa.