Kotiutusprosessin kehittäminen sisätautien osastolla 33-34 Päijät-Hämeen keskussairaalassa
Piirainen, Paula; Kemppainen, Hilda (2018)
Piirainen, Paula
Kemppainen, Hilda
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102616281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102616281
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämishankkeena, jonka kohdeorganisaationa oli sisätautien vuodeosasto 33 – 34 PäijätHämeen keskussairaalassa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli sujuvoittaa kotiutusprosessia ja edistää sen asiakaslähtöisyyttä vuodeosastolla 33 - 34 ja selvittää mahdollisen kotiuttamisyksikön hyödynnettävyyttä Päijät-Hämeen keskussairaalassa. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jolla kartoitettiin kotiutusprosessin ja sen vaiheiden keskimääräistä kestoa ja siinä ilmeneviä potilaalle lisäarvoa tuottamattomia hukkatekijöitä lean-menetelmän työkalua hyödyntäen. Ennalta sovittuihin kriteereihin perustuen selvitettiin myös niiden potilaiden osuus kotiutuvista tai jatkohoitoon siirtyvistä potilaista, jotka voisivat kotiutua mahdollisen kotiuttamisyksikön kautta.
Sisätautien vuodeosastolla 33 – 34 toteutetun kyselyn tulokset osoittivat, että kotiutusprosessin sujuvaa etenemistä hidastivat erilaiset hukkatekijät osaston sisäisessä kotiutusprosessissa ja kotiutusprosessin ulkopuolisessa palvelussa. Osaston sisäisen kotiutusprosessin viivästyminen aiheutui eri ammattiryhmien työpanokseen liittyvistä hukkatekijöistä. Kotiutusprosessin ulkopuolisen palvelun viivästymisen syyt johtuivat jatkohoitopaikkaan, kotiin järjestettävään palveluun tai siirtymiseen liittyviin hukkatekijöihin. Kotiuttamisyksikön hyödynnettävyys voitiin osoittaa, sillä tulosten mukaan 63% potilaista olisi voinut odottaa kotiutumista tai jatkohoitopaikkaan siirtymistä kotiuttamisyksikössä, jos käytettävissä olisi sellainen.
Hankkeen päätteeksi pidetyssä aivoriihessä osaston kotiuttavat hoitajat ideoivat tulosten pohjalta viisi kehittämisideaa. Näiden kehittämisideoiden avulla osastolla pyritään sujuvoittamaan kotiutusprosessia ja edistämään sen asiakaslähtöisyyttä moniammatillisessa työryhmässä.
Sisätautien vuodeosastolla 33 – 34 toteutetun kyselyn tulokset osoittivat, että kotiutusprosessin sujuvaa etenemistä hidastivat erilaiset hukkatekijät osaston sisäisessä kotiutusprosessissa ja kotiutusprosessin ulkopuolisessa palvelussa. Osaston sisäisen kotiutusprosessin viivästyminen aiheutui eri ammattiryhmien työpanokseen liittyvistä hukkatekijöistä. Kotiutusprosessin ulkopuolisen palvelun viivästymisen syyt johtuivat jatkohoitopaikkaan, kotiin järjestettävään palveluun tai siirtymiseen liittyviin hukkatekijöihin. Kotiuttamisyksikön hyödynnettävyys voitiin osoittaa, sillä tulosten mukaan 63% potilaista olisi voinut odottaa kotiutumista tai jatkohoitopaikkaan siirtymistä kotiuttamisyksikössä, jos käytettävissä olisi sellainen.
Hankkeen päätteeksi pidetyssä aivoriihessä osaston kotiuttavat hoitajat ideoivat tulosten pohjalta viisi kehittämisideaa. Näiden kehittämisideoiden avulla osastolla pyritään sujuvoittamaan kotiutusprosessia ja edistämään sen asiakaslähtöisyyttä moniammatillisessa työryhmässä.