Virtaa yrittäjän työhön : Yrittäjän työhyvinvointia edistävä etäpalvelu
Mannila, Elisa (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102816293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102816293
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa selvitettiin yksinyrittäjän työhyvinvointia tukevia ja edistäviä asioita arjessa sekä yhteiskunnallisesti. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda yksinyrittäjän työhyvinvointia edistävä etäpalvelu. Tarkoituksena on edistää yksinyrittäjän työhyvinvointia hyödyntäen palvelumuotoilun keinoja. Tietoperusta pohjautuu yksinyrittäjän määrittämiseen, työhyvinvoinnin perusteisiin, etäpalvelun tuottamiseen, asiakaskokemuksen vahvistamiseen ja palvelumuotoiluun. Tietoperustassa käytettiin yrittäjän työkykytalo -mallia, jonka kautta haettiin näkökulmaa yksinyrittäjän arkeen, joka toimii työhyvinvoinnin pohjana. Kehittämishankkeelle perustettiin sosiaaliseen mediaan ryhmä, jonka kautta testiasiakkaat valikoituivat tutkimusosuuteen. Ryhmälle jaettiin erilaista tietoa koko prosessin ajan liittyen yksinyrittäjien hyvinvointiin ja palveluihin, joita he voivat käyttää lisäämään hyvinvointiaan.
Tiedonkeruu- ja tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, yksilöhaastattelua ja palvelumuotoiluun liittyvää ryhmätyöpajaa. Kyselykaavakkeena toimivat esitietolomakkeet jaettiin testiasiakkaille sähköpostin välityksellä. Esitietokaavake rakennettiin tätä kehittämishanketta varten. Yrittäjän työkykytalo -mallista haettiin suuntaviivoja kyselykaavakkeen rakentamiseen. Esitietokaavakkeet palautuivat tutkijalle ennen henkilökohtaisia ohjaustilanteita. Ohjaustilanteissa haettiin testiasiakkaille esitietokaavakkeiden tietoihin pohjautuvia ratkaisuja työhyvinvoinnin tukemiseksi. Kehittämishankkeen tutkimusosuuden viimeisessä vaiheessa asiakkaat koottiin ryhmäksi, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun välineenä käytettävää Service blueprint -pohjaa.
Kehittämishankkeen ja ideointityöpajan tuloksena syntyi palvelumalli, jossa on kuvattu yksinyrittäjien kokemia asioita etänä tuotettavasta palvelusta. Johtopäätöksenä kehittämishankkeelle voidaan pitää ideointityöpajassa syntyneiden palveluiden käytäntöön vientiä, joko muun palvelukokonaisuuden yhteydessä tai erillisenä palveluna.
Avainsanat: yksinyrittäjät, työhyvinvointi, palvelumuotoilu
Tiedonkeruu- ja tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, yksilöhaastattelua ja palvelumuotoiluun liittyvää ryhmätyöpajaa. Kyselykaavakkeena toimivat esitietolomakkeet jaettiin testiasiakkaille sähköpostin välityksellä. Esitietokaavake rakennettiin tätä kehittämishanketta varten. Yrittäjän työkykytalo -mallista haettiin suuntaviivoja kyselykaavakkeen rakentamiseen. Esitietokaavakkeet palautuivat tutkijalle ennen henkilökohtaisia ohjaustilanteita. Ohjaustilanteissa haettiin testiasiakkaille esitietokaavakkeiden tietoihin pohjautuvia ratkaisuja työhyvinvoinnin tukemiseksi. Kehittämishankkeen tutkimusosuuden viimeisessä vaiheessa asiakkaat koottiin ryhmäksi, jossa hyödynnettiin palvelumuotoilun välineenä käytettävää Service blueprint -pohjaa.
Kehittämishankkeen ja ideointityöpajan tuloksena syntyi palvelumalli, jossa on kuvattu yksinyrittäjien kokemia asioita etänä tuotettavasta palvelusta. Johtopäätöksenä kehittämishankkeelle voidaan pitää ideointityöpajassa syntyneiden palveluiden käytäntöön vientiä, joko muun palvelukokonaisuuden yhteydessä tai erillisenä palveluna.
Avainsanat: yksinyrittäjät, työhyvinvointi, palvelumuotoilu