Främjande av delaktighet och välbefinnande inom direkt klientrelaterat vård- och omsorgsarbete : Klientcentrerade kvalitetskriterier för äldreomsorgen i Mariehamns stad
Karlsson, Christina (2018)
Karlsson, Christina
Yrkeshögskolan Novia
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018102916316
Tiivistelmä
Samaan tahtiin kuin ikääntynyt väestö kasvaa, kohdistetaan vanhustenhuoltoon yhä korkeampia laadullisia odotuksia. Samanaikaisesti kuitenkin sekä henkilöstöön liittyviä että taloudellisia resursseja vähennetään. Tämän vuoksi on hyödyllistä tarkastella, että nykyisiä resursseja käytetään kustannustehokkaasti. Tavoitteena on välttää palvelujen laadun heikkeneminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää laatukriteerejä sekä arviointilomake, tarkoituksena edistää asiakkaan osallisuudentunnetta sekä kokemusta hyvinvoinnista vanhustenhuollon välittömässä asiakashoitotyössä Maarianhaminan kaupungissa.
Tutkimustiedon keräämisessä hoito- ja hoivatyöhenkilöstön osallisuus ja osaaminen on ollut keskeisessä asemassa, henkilöstö on siis osallistunut tietojen keräämiseen.
Opinnäytetyön prosessi on ollut vaiheittainen, alussa prosessi oli induktiivinen, sillä tietojenkeruumenetelmien lähtökohtana oli hoitohenkilöstön osaaminen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin työpajoja (workshop) ja kyselytutkimusta. Tutkimustulosten analyysin tulos oli, että ne teema-alueet, joiden hoitohenkilökunta näki edistävän osallisuutta ja hyvinvointia välittömässä asiakashoitotyössä ovat; hyvä omahoitajuus, henkilöstön kuntouttava ja aktivoiva lähestymistapa, asiakkaan aktiviteetteihin osallistumisen arvo, elämäntarinoiden käyttämisen merkitys sekä dokumentaation tärkeys. Nämä osa-alueet ovat laatukriteerien kulmakivet. Näiden pohjalta tehtiin kirjallisuuskatsaus teema-alueita tukevan teorian löytämiseksi, mikä tarkoittaa, että tutkimustyön prosessi oli seuraavassa vaiheessa deduktiivinen. Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimustuloksiin ja tähtäsi lisätiedon antamiseen siitä, kuinka kyseiset teema alueet edistävät asiakkaan osallisuutta ja hyvinvointia. Opinnäytetyön prosessin tuloksena muodostettiin vanhustenhuollon henkilökunnalle suunnattuja laatukriteerejä sekä arviointilomake, joka on suunnattu vanhustenhuollon palvelujen asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää laatukriteerejä sekä arviointilomake, tarkoituksena edistää asiakkaan osallisuudentunnetta sekä kokemusta hyvinvoinnista vanhustenhuollon välittömässä asiakashoitotyössä Maarianhaminan kaupungissa.
Tutkimustiedon keräämisessä hoito- ja hoivatyöhenkilöstön osallisuus ja osaaminen on ollut keskeisessä asemassa, henkilöstö on siis osallistunut tietojen keräämiseen.
Opinnäytetyön prosessi on ollut vaiheittainen, alussa prosessi oli induktiivinen, sillä tietojenkeruumenetelmien lähtökohtana oli hoitohenkilöstön osaaminen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin työpajoja (workshop) ja kyselytutkimusta. Tutkimustulosten analyysin tulos oli, että ne teema-alueet, joiden hoitohenkilökunta näki edistävän osallisuutta ja hyvinvointia välittömässä asiakashoitotyössä ovat; hyvä omahoitajuus, henkilöstön kuntouttava ja aktivoiva lähestymistapa, asiakkaan aktiviteetteihin osallistumisen arvo, elämäntarinoiden käyttämisen merkitys sekä dokumentaation tärkeys. Nämä osa-alueet ovat laatukriteerien kulmakivet. Näiden pohjalta tehtiin kirjallisuuskatsaus teema-alueita tukevan teorian löytämiseksi, mikä tarkoittaa, että tutkimustyön prosessi oli seuraavassa vaiheessa deduktiivinen. Kirjallisuuskatsaus rakentui tutkimustuloksiin ja tähtäsi lisätiedon antamiseen siitä, kuinka kyseiset teema alueet edistävät asiakkaan osallisuutta ja hyvinvointia. Opinnäytetyön prosessin tuloksena muodostettiin vanhustenhuollon henkilökunnalle suunnattuja laatukriteerejä sekä arviointilomake, joka on suunnattu vanhustenhuollon palvelujen asiakkaille.