Operatiivisen kannattavuuden parantaminen
Laaksonen, Janne (2018)
Laaksonen, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116478
Tiivistelmä
Yrityksen jälkimarkkinoinnin operatiivisen kannattavuuden taso ei ole saavuttanut johdon asettamia tavoitteita viimeisten tilikausien aikana. Tämän vuoksi nähtiin tarpeelliseksi selvittää, mitkä seikat vaikuttavat negatiivisesti yrityksen jälkimarkkinoinnin kannattavuuteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli parantaa yrityksen jälkimarkkinoinnin operatiivista kannattavuutta toiminnan tehostamisen kautta.
Tutkimuksessa syvennyttiin yrityksen jälkimarkkinoinnin toimintaan ja siihen liittyviin ilmiöihin. Tutkimusmenetelmiin perehdyttiin syvällisesti teorian kautta. Teorian pohjalta toteutettiin sekä yrityksen henkilöstölle suunnattu kyselytutkimus sekä hankittiin aineistoa yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Hankitulla aineistolla vertailtiin eri osastojen välistä toiminnan tehokkuutta. Kohdeyrityksen toiminnasta saatiin tietoa myös havainnointien perusteella kolmen vuoden ajalta.
Tutkimuksen tuloksena syntyivät selkeät tehokkuuden ja kannattavuuden nykytilasta kertovat tunnusluvut graafisesti esitettyinä yrityksen johdolle. Näillä tunnusluvuilla pystytään tulevaisuudessa seuraamaan, mihin suuntaan toiminnan kannattavuus ja tehokkuus etenee. Esityksiä kannattavuuden parantamiseksi pohdittiin ja osa niistä saatiin implementoitua käytäntöön ennen kuin opinnäytetyö valmistui. Käyttöönotetuista toimintamalleista saatiin positiivia tuloksia.
Tutkimuksessa syvennyttiin yrityksen jälkimarkkinoinnin toimintaan ja siihen liittyviin ilmiöihin. Tutkimusmenetelmiin perehdyttiin syvällisesti teorian kautta. Teorian pohjalta toteutettiin sekä yrityksen henkilöstölle suunnattu kyselytutkimus sekä hankittiin aineistoa yrityksen toiminnanohjausjärjestelmästä. Hankitulla aineistolla vertailtiin eri osastojen välistä toiminnan tehokkuutta. Kohdeyrityksen toiminnasta saatiin tietoa myös havainnointien perusteella kolmen vuoden ajalta.
Tutkimuksen tuloksena syntyivät selkeät tehokkuuden ja kannattavuuden nykytilasta kertovat tunnusluvut graafisesti esitettyinä yrityksen johdolle. Näillä tunnusluvuilla pystytään tulevaisuudessa seuraamaan, mihin suuntaan toiminnan kannattavuus ja tehokkuus etenee. Esityksiä kannattavuuden parantamiseksi pohdittiin ja osa niistä saatiin implementoitua käytäntöön ennen kuin opinnäytetyö valmistui. Käyttöönotetuista toimintamalleista saatiin positiivia tuloksia.