Osaamisperusteisuus ja opettajan identiteetti
Kukkonen, Harri (2018)
Kukkonen, Harri
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116484
Tiivistelmä
Osaamisperusteisuuden vahvistamisen ja reformin myötä ovat monet perinteiset ammatillisen koulutuksen lähtökohdat, käytänteet ja rooliasetelmat kyseenalaistuneet. Opetus- ja ohjaustyöhön kohdistuvat muutokset saattavat käynnistää identiteettityön prosessin, joka koskettaa syvästi opettajan käsitystä itsestään ja omasta osaamisestaan. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan osaamisperusteisuuden vahvistamisen vaikutuksia opettajan työhön ja toimintaan identiteettityön näkökulmasta. Tutkimuksen aineisto koostui viiden ammatillisella toisella asteella opetus- ja ohjaustyössä työskentelevän henkilön teemahaastatteluista.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että osaamisperusteisuuden mukainen toiminta edellyttää opettajalta moni-identtisyyttä, eräänlaista laajaa identiteettikirjoa. Laaja identiteettikirjo auttaa tunnistamaan, minkälainen toiminta on tarkoituksenmukaista kussakin tilanteessa niin yksittäisten opiskelijoiden, opiskelijaryhmän, kollegojen sekä työelämän ja muiden sidosryhmien edustajien kanssa. Samalla moni-identtisyyden vaatimus saattaa kuitenkin pirstaloittaa opettajan käsitystä itsestään ja osaamisestaan. Kun opettajalle ei enää riitä pelkästään oppiaineeseen tai ammattinimikkeeseen perustuva identiteetti, on tärkeää, että häntä tuetaan uudenlaisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pyrittäessä tukemaan ammatillisten oppilaitosten henkilökuntaa ja opiskelijoita kohtaamaan osaamisperusteisuuden ja reformin edellyttämiä muutoksia. Niitä voidaan käyttää myös ammatillisessa opettajankoulutuksessa sekä erityisopettaja- ja opinto ohjaajakoulutuksessa.
Tutkimuksen keskeinen tulos oli, että osaamisperusteisuuden mukainen toiminta edellyttää opettajalta moni-identtisyyttä, eräänlaista laajaa identiteettikirjoa. Laaja identiteettikirjo auttaa tunnistamaan, minkälainen toiminta on tarkoituksenmukaista kussakin tilanteessa niin yksittäisten opiskelijoiden, opiskelijaryhmän, kollegojen sekä työelämän ja muiden sidosryhmien edustajien kanssa. Samalla moni-identtisyyden vaatimus saattaa kuitenkin pirstaloittaa opettajan käsitystä itsestään ja osaamisestaan. Kun opettajalle ei enää riitä pelkästään oppiaineeseen tai ammattinimikkeeseen perustuva identiteetti, on tärkeää, että häntä tuetaan uudenlaisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää pyrittäessä tukemaan ammatillisten oppilaitosten henkilökuntaa ja opiskelijoita kohtaamaan osaamisperusteisuuden ja reformin edellyttämiä muutoksia. Niitä voidaan käyttää myös ammatillisessa opettajankoulutuksessa sekä erityisopettaja- ja opinto ohjaajakoulutuksessa.