Kuluttaja-asiakas sähköisen sisällön käyttäjänä : Case: Etelä-Suomen Sanomat
Pohjolainen, Minna (2018)
Pohjolainen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018103116422
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee internetiin liittyvän journalismin sekä koko mediatoimialan murrosta. Internetissä pitää olla läsnä, mutta samalla erilaiset verkkojulkaisut sekä sosiaalinen media vähentävät perinteisten sanomalehtien myyntiä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Mediatalo ESA. Työn tavoitteena oli selvittää Etelä-Suomen Sanomien kuluttaja-asiakkaiden käyttötottumuksia sekä toiveita sähköisen sisällön suhteen. Tutkimus oli toimeksiantajalle merkityksellinen, koska paperilehden lukijoista halutaan pitää kiinni, mutta tarjota samalla nopeaa sekä ajankohtaista uutissisältöä verkkopalveluissa ”digital first” -periaatteen mukaisesti ja kooten painettuun päätuotteeseen edellispäivän tärkeimmät uutiset.
Kuluttaja-asiakkaiden tarpeita selvitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla hyödyntäen olemassa olevaa asiakasrekisteriä. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin saada selville, millaiset sähköiset sisällöt kiinnostavat Etelä-Suomen Sanomien kuluttaja-asiakkaita, miten ja mihin vuorokauden aikana he käyttävät sähköisiä sisältöjä, millaisilla päätelaitteilla ja millaista maksullista sisältöä he ostavat tai olisivat valmiita os-tamaan. Vastauksia saatiin 1 605 kpl, joka on kohderyhmään verraten luotettava otos. Tutkimuksen reliabiliteetti, validiteetti sekä objektiivisuus olivat hyvät.
Naiset olivat hieman miehiä aktiivisempi vastaajaryhmä 56 prosentin osuudella. Vastaajista 53 prosenttia oli yli 55-vuotiaita. Tulosten perusteella sähköiset sisällöt olivat vastaajille tuttuja, ja yli 80 prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa sähköisesti uutis- ja sääpalveluja. Lähes puolet vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, etteivät he olisi valmiita maksamana sähköisistä sisällöistä. Tässä on kuitenkin mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa, kunhan palvelut ovat mahdollisimman asiakasystävällisiä ja helppokäyttöisiä. Asiakkaat tulisikin ottaa osaksi yrityksen palvelukehitystä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Mediatalo ESA. Työn tavoitteena oli selvittää Etelä-Suomen Sanomien kuluttaja-asiakkaiden käyttötottumuksia sekä toiveita sähköisen sisällön suhteen. Tutkimus oli toimeksiantajalle merkityksellinen, koska paperilehden lukijoista halutaan pitää kiinni, mutta tarjota samalla nopeaa sekä ajankohtaista uutissisältöä verkkopalveluissa ”digital first” -periaatteen mukaisesti ja kooten painettuun päätuotteeseen edellispäivän tärkeimmät uutiset.
Kuluttaja-asiakkaiden tarpeita selvitettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen avulla hyödyntäen olemassa olevaa asiakasrekisteriä. Kyselytutkimuksen avulla haluttiin saada selville, millaiset sähköiset sisällöt kiinnostavat Etelä-Suomen Sanomien kuluttaja-asiakkaita, miten ja mihin vuorokauden aikana he käyttävät sähköisiä sisältöjä, millaisilla päätelaitteilla ja millaista maksullista sisältöä he ostavat tai olisivat valmiita os-tamaan. Vastauksia saatiin 1 605 kpl, joka on kohderyhmään verraten luotettava otos. Tutkimuksen reliabiliteetti, validiteetti sekä objektiivisuus olivat hyvät.
Naiset olivat hieman miehiä aktiivisempi vastaajaryhmä 56 prosentin osuudella. Vastaajista 53 prosenttia oli yli 55-vuotiaita. Tulosten perusteella sähköiset sisällöt olivat vastaajille tuttuja, ja yli 80 prosenttia vastaajista kertoi seuraavansa sähköisesti uutis- ja sääpalveluja. Lähes puolet vastaajista oli kuitenkin sitä mieltä, etteivät he olisi valmiita maksamana sähköisistä sisällöistä. Tässä on kuitenkin mahdollisuus kasvattaa liiketoimintaa, kunhan palvelut ovat mahdollisimman asiakasystävällisiä ja helppokäyttöisiä. Asiakkaat tulisikin ottaa osaksi yrityksen palvelukehitystä.