Osaamisen tunnustamisen prosessin hahmottelua maratassa
Rajala, Tiina (2018)
Rajala, Tiina
Editoija
Kukkonen, Harri
Raudasoja, Anu
Tampere: Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110116512
Tiivistelmä
Kuvaan tässä artikkelissa sitä problematiikkaa, miten saadaan yhteinen näkemys koko Tredun hotelli-, ravintola-
ja cateringalan perustutkintoalalla osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle. Laadukkaan opetuksen tärkein tavoite on tutkinnon perustason osaaminen, mikä testataan ammattiosaamisen näytöillä. Nuorelle voi olla kuitenkin kertynyt jo aiempaa osaamista tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin nähden ja niiden hyödyntäminen
sekä opiskelu-uran nopeuttaminen ovat tämän hetken haastavimpia tehtäviä ammatilliselle opettajalle.
Artikkelissa nostan esiin erityisesti aikaisemmin hankitun osaamisen ja suoritettujen opintojen tunnistamisen ja tunnistamisen käytänteiden parantamistarpeen. Päällekkäiset opinnot aiheuttavat opiskelijoissa turhautumista ja motivaation puutetta. Osaamisperusteisuus ja
ammatillisen koulutuksen reformi edellyttävät, että opiskelijalla on oikeus oman oppimispolun sujuvoittamiseen ja nopeuttamiseen hankitun osaamisensa perusteella. Osaamisen mittaaminen on kuitenkin osoittautunut hankalaksi, koska opettajat pohjaavat osaamisen tunnistamisen mielellään mitattaviin asioihin kuten tutkintotodistuksiin tai työkokemuksiin. Reformin tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi osaamista pystyä mittaamaan monella eri tavalla. Opettajien toimintamalleja ja ajatuksia tulisikin vahvistaa siten, että tunnistetaan yksilöllisesti se, mistä opiskelija on oikeasti kiinnostunut ja mitä hän jo osaa.
Kehitettäessä uusia arvioinnin käytänteitä sekä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseja on tärkeää pitää mielessä opiskelijoiden yksilöllisyys, mutta estää opiskelijoiden yksinäisyys tavoitteiden saavuttamisessa.
ja cateringalan perustutkintoalalla osaamisen tunnistamiselle ja tunnustamiselle. Laadukkaan opetuksen tärkein tavoite on tutkinnon perustason osaaminen, mikä testataan ammattiosaamisen näytöillä. Nuorelle voi olla kuitenkin kertynyt jo aiempaa osaamista tutkinnon osien ammattitaitovaatimuksiin nähden ja niiden hyödyntäminen
sekä opiskelu-uran nopeuttaminen ovat tämän hetken haastavimpia tehtäviä ammatilliselle opettajalle.
Artikkelissa nostan esiin erityisesti aikaisemmin hankitun osaamisen ja suoritettujen opintojen tunnistamisen ja tunnistamisen käytänteiden parantamistarpeen. Päällekkäiset opinnot aiheuttavat opiskelijoissa turhautumista ja motivaation puutetta. Osaamisperusteisuus ja
ammatillisen koulutuksen reformi edellyttävät, että opiskelijalla on oikeus oman oppimispolun sujuvoittamiseen ja nopeuttamiseen hankitun osaamisensa perusteella. Osaamisen mittaaminen on kuitenkin osoittautunut hankalaksi, koska opettajat pohjaavat osaamisen tunnistamisen mielellään mitattaviin asioihin kuten tutkintotodistuksiin tai työkokemuksiin. Reformin tavoitteen saavuttamiseksi pitäisi osaamista pystyä mittaamaan monella eri tavalla. Opettajien toimintamalleja ja ajatuksia tulisikin vahvistaa siten, että tunnistetaan yksilöllisesti se, mistä opiskelija on oikeasti kiinnostunut ja mitä hän jo osaa.
Kehitettäessä uusia arvioinnin käytänteitä sekä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosesseja on tärkeää pitää mielessä opiskelijoiden yksilöllisyys, mutta estää opiskelijoiden yksinäisyys tavoitteiden saavuttamisessa.