Tunteista tuttuja : Tunnetaitojen tukeminen perhekuntoutuksen lapsiryhmätoiminnassa
Tuhkanen, Terhi; Sjöstrand, Reetta (2018)
Tuhkanen, Terhi
Sjöstrand, Reetta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110516648
Tiivistelmä
Ajattelu ja tunteet ohjaavat ihmisen toimintaa. Taitavasti lastensa tunnetaitoja ohjaavien vanhempien lapset oppivat itsekin säätelemään omia tunteitaan ja rauhoittumaan heitä hermostuttavissa tilanteissa. Tällaiset lapset omaavat myös empatiakykyä ja pystyvät nimeämään ja tunnistamaan omien tunteidensa lisäksi myös toisten tunteita. Tunteiden säätelykyky kehittyykin pitkälti lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa. Erityinen merkitys lapsen tunnesäätelyn kehitykseen on varhaisella vuorovaikutuksella ja lapsen ja häntä ensisijaisesti hoitavan henkilön välille muodostuvalla kiintymyssuhteella. Lapsen tunnesäätelyn kehityksen edellytyksiä luodaan jo raskausaikana, jolloin äidin elämäntavat ja elämäntilanne voivat toimia positiivisina tai negatiivisina tekijöinä kohdussa kasvavan vauvan aivojen ja keskushermoston kehitykseen.
Lastensuojelun perhekuntoutus on lastensuojelulain mukainen avohuollon tukitoimi. Vaikka lastensuojelun asiakkaana on aina lapsi, seuraa lapsen perhe mukana kun lapselle tehdään sijoitus perhekuntoutusyksikköön. Kuntoutus on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä sekä osallisuutta vahvistavaa. Lapsen kuntoutuksessa on tärkeää lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja perhekuntoutuksen tavoitteena onkin perheen toimintakyvyn vahvistaminen, jotta lapsen mahdollisuudet turvalliseen ja riittävän hyvään lapsuuteen mahdollistuisivat.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tuottaa menetelmäopas lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen lastensuojelun perhekuntoutuksen lastenryhmätyöskentelyssä käytettäväksi. Koska perhe- tai kasvuolosuhteista johtuen lastensuojelun asiakaslapsilla voi olla itsetunto-ongelmia sekä vaikeutta tunnistaa omia tunteitaan, vastaa tunnetaitoja tukeva toiminta lastensuojelun perhekuntoutuksen lastenryhmätoiminnassa asiakaslasten haasteisiin toimien osana lapsen kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä tuotettujen valmiiden materiaalien ja ohjaajan oppaan avulla perhekuntoutuksen työntekijöiden on helppo tukea asiakaslasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä osana lastensuojelullista kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä tuotettujen menetelmien on tarkoitus olla helposti käyttöön otettavia ja toteutettavia.
Opinnäytetyössä tuotettu sähköinen ohjaajan opas sisältää menetelmäohjeet kuuden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevan tuokion pitämiseen. Vaikka tuokiot on suunniteltu pidettäväksi kuuden toimintakerran kokonaisuutena, on menetelmiä mahdollista käyttää myös tuokioista irrallaan. Oppaassa on kuvattu jokaisen tuokion rakenne ja menetelmä sekä avattu menetelmän teoreettista taustaa oppaan käyttäjälle. Kokonaisuuteen kuuluu tuokioiden aikana lapsille koostettava oma tunnetaitokansio, johon työstettävien materiaalien pohjat ja tekstiosuudet löytyvät ohjaajan oppaan liitteistä. Opinnäytetyön tuloksena tuotetun menetelmäoppaan muita mahdollisia käyttökohteita voisivat olla esimerkiksi lastensuojelun perhetyö sekä varhaiskasvatus. Opas on suunniteltu helposti käytettäväksi, joten sitä olisi mahdollista käyttää myös vanhempien itsensä.
Lastensuojelun perhekuntoutus on lastensuojelulain mukainen avohuollon tukitoimi. Vaikka lastensuojelun asiakkaana on aina lapsi, seuraa lapsen perhe mukana kun lapselle tehdään sijoitus perhekuntoutusyksikköön. Kuntoutus on vuorovaikutuksellista ja yhteisöllistä sekä osallisuutta vahvistavaa. Lapsen kuntoutuksessa on tärkeää lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja perhekuntoutuksen tavoitteena onkin perheen toimintakyvyn vahvistaminen, jotta lapsen mahdollisuudet turvalliseen ja riittävän hyvään lapsuuteen mahdollistuisivat.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö, jonka tavoitteena oli tuottaa menetelmäopas lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen lastensuojelun perhekuntoutuksen lastenryhmätyöskentelyssä käytettäväksi. Koska perhe- tai kasvuolosuhteista johtuen lastensuojelun asiakaslapsilla voi olla itsetunto-ongelmia sekä vaikeutta tunnistaa omia tunteitaan, vastaa tunnetaitoja tukeva toiminta lastensuojelun perhekuntoutuksen lastenryhmätoiminnassa asiakaslasten haasteisiin toimien osana lapsen kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä tuotettujen valmiiden materiaalien ja ohjaajan oppaan avulla perhekuntoutuksen työntekijöiden on helppo tukea asiakaslasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä osana lastensuojelullista kuntoutusprosessia. Opinnäytetyössä tuotettujen menetelmien on tarkoitus olla helposti käyttöön otettavia ja toteutettavia.
Opinnäytetyössä tuotettu sähköinen ohjaajan opas sisältää menetelmäohjeet kuuden tunne- ja vuorovaikutustaitoja tukevan tuokion pitämiseen. Vaikka tuokiot on suunniteltu pidettäväksi kuuden toimintakerran kokonaisuutena, on menetelmiä mahdollista käyttää myös tuokioista irrallaan. Oppaassa on kuvattu jokaisen tuokion rakenne ja menetelmä sekä avattu menetelmän teoreettista taustaa oppaan käyttäjälle. Kokonaisuuteen kuuluu tuokioiden aikana lapsille koostettava oma tunnetaitokansio, johon työstettävien materiaalien pohjat ja tekstiosuudet löytyvät ohjaajan oppaan liitteistä. Opinnäytetyön tuloksena tuotetun menetelmäoppaan muita mahdollisia käyttökohteita voisivat olla esimerkiksi lastensuojelun perhetyö sekä varhaiskasvatus. Opas on suunniteltu helposti käytettäväksi, joten sitä olisi mahdollista käyttää myös vanhempien itsensä.