Yrityksen tunnettuuden kehittäminen B2B-markkinoilla : Case Kouvola Cargo Handling Oy
Luukkanen, Lotta (2018)
Luukkanen, Lotta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110316595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110316595
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrityksen tunnettuuden kehittäminen B2B-markkinoilla. Opinnäytetyö toteutettiin case-yritykselle Kouvola Cargo Handlingille, joka on logistiikka-alan yritys Kouvolassa. Työn tavoitteena oli selvittää, onko Kouvola Cargo Handling tunnettu B2B-markkinoilla potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Tutkimuksen pohjalta yritys halusi ehdotuksia, miten tun-nettuutta olisi mahdollista kehittää tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelu toteutettiin puhelinhaastatteluna yrityksille, jotka olivat jo epäsuorasti käyttäneet Kouvola Cargo Handlingin palvelua suomalaisten huolintayritysten kautta. Haastatellut asiakkaat eivät olleet käyttäneet Kouvola Cargo Handlingin palveluja suoraan. Työn teoreettinen viitekehys painottui palveluliiketoimintaan ja sen alakäsitteisiin kuten brändiin, viestintään ja tunnettuuteen. Teoriaa kerättiin laajasti eri kirjallisuuden lähteistä sekä internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, ettei Kouvola Cargo Handling ole laajasti tunnettu potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Yrityksen tulisi panostaa jatkossa brändinsä rakentamiseen, jotta tunnettuutta saataisiin kehitettyä. Yrityksen kannattaisi jatkossa kerätä tietoa asiakastyytyväisyydestä ja yrittää näiden tietojen pohjalta kehittää omaa toimintaansa.
Tutkimusmenetelmänä tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelu toteutettiin puhelinhaastatteluna yrityksille, jotka olivat jo epäsuorasti käyttäneet Kouvola Cargo Handlingin palvelua suomalaisten huolintayritysten kautta. Haastatellut asiakkaat eivät olleet käyttäneet Kouvola Cargo Handlingin palveluja suoraan. Työn teoreettinen viitekehys painottui palveluliiketoimintaan ja sen alakäsitteisiin kuten brändiin, viestintään ja tunnettuuteen. Teoriaa kerättiin laajasti eri kirjallisuuden lähteistä sekä internetistä.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, ettei Kouvola Cargo Handling ole laajasti tunnettu potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Yrityksen tulisi panostaa jatkossa brändinsä rakentamiseen, jotta tunnettuutta saataisiin kehitettyä. Yrityksen kannattaisi jatkossa kerätä tietoa asiakastyytyväisyydestä ja yrittää näiden tietojen pohjalta kehittää omaa toimintaansa.