OP Lounaismaan Liikkuvan pisteen kehittäminen
Suonvieri, Heidi; Laakkonen, Ida; Hyvärinen, Joona (2018)
Suonvieri, Heidi
Laakkonen, Ida
Hyvärinen, Joona
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716806
Tiivistelmä
OP Lounaismaan käyttöönottama Liikkuva piste on uusi tapa tavoittaa asiakkaita pankkikonttoreiden ulkopuolella. Koska toiminta oli niin uutta, ei sen kehityskohteita oltu vielä havaittu. Työ oli tärkeä tehdä, jotta pisteen kehityskohteet löydetään ja toimintaa pystytään kehittämään toimivampaan suuntaan. Liikkuva piste mahdollistaa myös uudenlaista asiakaspalvelua. Työllä haluttiin selvittää, millaisille palveluille olisi kysyntää ja minkälaisia palveluita pisteellä voitaisiin jatkossa tarjota.
Liikkuva piste on muutaman neliön kokoinen minikonttori, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden hoitaa päivittäisiä pankkiasioita heidän arkipäiväisissä ympäristöissään, käteisen rahan nostoa ja talletusta lukuun ottamatta. Liikkuva piste on mahdollista sijoittaa lähes mihin tahansa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnettuuden lisäämisen ohella kehittää Liikkuvaa pistettä ja sen toimintaa tehokkaampaan ja käytännöllisempään suuntaan. Liikkuvaa pistettä testattiin osallistuvan havainnoinnin avulla, jotta löydettiin sen tuoma potentiaali ja näin ollen pystyttiin hyödyntämään näitä tuloksia sen jatkokehityksen suunnittelussa. Kehittämisideat kerättiin osallistumalla erilaisiin tapahtumiin, esimerkiksi Salon Seiskaan ja Mammuttimarkkinoihin. Tapahtumissa tehtiin havaintoja pisteen toimivuudesta ja etsittiin kehitysideoita. Ideoita pisteen kehittämiseksi etsittiin myös inspiraatiomatkalta Espanjaan, jossa tutustuttiin muun muassa kahteen paikalliseen pankkiin.
Kehitystyötä tuettiin myös OP Lounaismaan asiakkaille tehdyllä kyselyllä, jonka tuloksia verrattiin havainnoinnilla saatuihin tuloksiin. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, kuinka Osuuspankin asiakkaat hoitavat pankkiasioitaan tällä hetkellä sekä saamaan käsitystä tulevaisuuden kehityksestä palveluiden ja niiden hyödyntämisen saralla. Kysely toteutettiin Webropolin avulla ja kyselyyn vastasi 101 Osuuspankin asiakasta.
Prosessin tuloksena parannettiin Liikkuvan pisteen tunnettuutta, luotiin jatkokäyttösuunnitelma toimeksiantajalle sekä annettiin ideoita pisteen visuaalisuuden kehittämiseksi. Havainnoinnin tuloksista selvisi, että Liikkuvan pisteen kaltaisille palveluille tulee jatkossa olemaan enemmän tarvetta. Pisteestä saadaan kaikki hyöty irti, kun tunnettuutta lisätään ja palvelu saadaan asiakkaiden tietoisuuteen.
Liikkuva piste on muutaman neliön kokoinen minikonttori, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden hoitaa päivittäisiä pankkiasioita heidän arkipäiväisissä ympäristöissään, käteisen rahan nostoa ja talletusta lukuun ottamatta. Liikkuva piste on mahdollista sijoittaa lähes mihin tahansa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tunnettuuden lisäämisen ohella kehittää Liikkuvaa pistettä ja sen toimintaa tehokkaampaan ja käytännöllisempään suuntaan. Liikkuvaa pistettä testattiin osallistuvan havainnoinnin avulla, jotta löydettiin sen tuoma potentiaali ja näin ollen pystyttiin hyödyntämään näitä tuloksia sen jatkokehityksen suunnittelussa. Kehittämisideat kerättiin osallistumalla erilaisiin tapahtumiin, esimerkiksi Salon Seiskaan ja Mammuttimarkkinoihin. Tapahtumissa tehtiin havaintoja pisteen toimivuudesta ja etsittiin kehitysideoita. Ideoita pisteen kehittämiseksi etsittiin myös inspiraatiomatkalta Espanjaan, jossa tutustuttiin muun muassa kahteen paikalliseen pankkiin.
Kehitystyötä tuettiin myös OP Lounaismaan asiakkaille tehdyllä kyselyllä, jonka tuloksia verrattiin havainnoinnilla saatuihin tuloksiin. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, kuinka Osuuspankin asiakkaat hoitavat pankkiasioitaan tällä hetkellä sekä saamaan käsitystä tulevaisuuden kehityksestä palveluiden ja niiden hyödyntämisen saralla. Kysely toteutettiin Webropolin avulla ja kyselyyn vastasi 101 Osuuspankin asiakasta.
Prosessin tuloksena parannettiin Liikkuvan pisteen tunnettuutta, luotiin jatkokäyttösuunnitelma toimeksiantajalle sekä annettiin ideoita pisteen visuaalisuuden kehittämiseksi. Havainnoinnin tuloksista selvisi, että Liikkuvan pisteen kaltaisille palveluille tulee jatkossa olemaan enemmän tarvetta. Pisteestä saadaan kaikki hyöty irti, kun tunnettuutta lisätään ja palvelu saadaan asiakkaiden tietoisuuteen.