Ihminen on selviytyjä : Äkillisen kriisin toimintaohje perusterveydenhuollon päivystyksessä
Järvinen, Eeva (2018)
Järvinen, Eeva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110816815
Tiivistelmä
Erilaiset kriisit kuluvat elämään. Sanotaan, että kriisi on elämässä tietynlaiseen vaiheeseen tai tilanteeseen liittyvä ajanjakso. Tämä ajanjakso sisältää voimakasta henkistä kipua ja hämmennystä. Tähän jaksoon sisältyy myös suuria riskejä, joilla on kuitenkin aina mahdollisuus uuteen. Asiakkaan omat voimavarat eivät aina riitä kriisistä selviytymiseen. Silloin tarvitaan kriisitukea. Nykypäivänä kriisituen avulla vahvistetaan asiakkaan psyykkistä kestävyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Akaan kaupungin terveysaseman päivystyksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perusterveyden huollon päivystyksen kriisityötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Akaan terveysaseman päivystyksen kriisityötä. Tavoitteena oli laatia toimintaohje sairaanhoitajille, kuinka päivystyksessä kohdataan kriisissä oleva asiakas. Toimintaohjeen tavoitteena on yhtenäistää kriisityön hoitokäytäntöjä, jolloin asiakas saa heti parhaan mahdollisen avun.
Toimintaohje suunniteltiin teoreettisen tietoperustan sekä tilaajalta tulleiden toiveiden perusteella. Toimintaohjeessa korostettiin erityisesti sokkivaiheen hoitotyötä, sillä kriisin kokeneet asiakkaat tulevat terveysaseman päivystykseen yleensä sokkivaiheessa. Sairaanhoitajan tulee luoda turvallisuuden tunne, olla läsnä sekä ohjata asiakas oikean avun piiriin. Toimintaohje vastasi tilaajan toivetta. Toimintaohje otettiin käyttöön heti terveysaseman päivystyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Akaan kaupungin terveysaseman päivystyksen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa perusterveyden huollon päivystyksen kriisityötä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Akaan terveysaseman päivystyksen kriisityötä. Tavoitteena oli laatia toimintaohje sairaanhoitajille, kuinka päivystyksessä kohdataan kriisissä oleva asiakas. Toimintaohjeen tavoitteena on yhtenäistää kriisityön hoitokäytäntöjä, jolloin asiakas saa heti parhaan mahdollisen avun.
Toimintaohje suunniteltiin teoreettisen tietoperustan sekä tilaajalta tulleiden toiveiden perusteella. Toimintaohjeessa korostettiin erityisesti sokkivaiheen hoitotyötä, sillä kriisin kokeneet asiakkaat tulevat terveysaseman päivystykseen yleensä sokkivaiheessa. Sairaanhoitajan tulee luoda turvallisuuden tunne, olla läsnä sekä ohjata asiakas oikean avun piiriin. Toimintaohje vastasi tilaajan toivetta. Toimintaohje otettiin käyttöön heti terveysaseman päivystyksessä.