Markkinointiviestintäsuunnitelma - Hotelli Kauhajoen Krouvi
Kuusisto, Sanna-Kaisa (2018)
Kuusisto, Sanna-Kaisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110916881
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön aiheena oli laatia Hotelli Kauhajoen Krouville markkinointiviestintäsuunnitelma, löytää jo toteutetusta markkinointiviestinnästä kehitysehdotuksia sekä tarkastella kohdeyrityksen nykytilaa. Työn tavoitteena oli rakentaa selkeä ja johdonmukainen suunnitelma, jonka pohjalta tehtiin markkinointiviestinnän vuosikello vuodelle 2019, jota voisi käyttää hyödyksi myös jatkossa. Hotelli Kauhajoen Krouvilla ei ole ennen ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten sen tekeminen koettiin erittäin tärkeäksi.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi palveluiden markkinointia ja palveluiden ominaispiirteitä sekä syvennyttiin markkinointiviestintään, sen keinoihin ja itse markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Tietoa on kerätty kirjallisuudesta sekä verkosta.
Työn toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin Hotelli Kauhajoen Krouvin nykytilaa ja kuvattiin markkinointiviestintäsuunnitelman osa-alueet, sekä mitä ja miten eri osa-alueita kohdeyrityksessä käytetään. Toiminnallisen osuuden lopussa on myös kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiselle ja miten asetettuihin tavoitteisiin voitaisiin päästä. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa alettiin luomaan yrittäjien haastatteluun ja teoriaan sekä kirjoittajan omaan työstä saatuun tietoon pohjautuen. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehdessä löydettiin tärkeimmät viestintäkanavat, joita olivat yrityksen Facebook-sivut, lehtimainokset sekä sisäinen viestintä. Näiden kanavien kehittämiseen annettiin ideoita ja ehdotuksia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma pitää sisällään Hotelli Kauhajoen Krouvin lähtökohta-analyysit, strategisen suunnittelun, tavoitteet, vuosikellon, budjetin, seurannan ja kehitysehdotukset. Lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle sekä vuosikello, jota voi muokata joka vuodelle tarpeiden mukaan.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi palveluiden markkinointia ja palveluiden ominaispiirteitä sekä syvennyttiin markkinointiviestintään, sen keinoihin ja itse markkinointiviestintäsuunnitelmaan. Tietoa on kerätty kirjallisuudesta sekä verkosta.
Työn toiminnallisessa osuudessa käsiteltiin Hotelli Kauhajoen Krouvin nykytilaa ja kuvattiin markkinointiviestintäsuunnitelman osa-alueet, sekä mitä ja miten eri osa-alueita kohdeyrityksessä käytetään. Toiminnallisen osuuden lopussa on myös kehitysehdotuksia markkinointiviestinnän kehittämiselle ja miten asetettuihin tavoitteisiin voitaisiin päästä. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa alettiin luomaan yrittäjien haastatteluun ja teoriaan sekä kirjoittajan omaan työstä saatuun tietoon pohjautuen. Markkinointiviestintäsuunnitelmaa tehdessä löydettiin tärkeimmät viestintäkanavat, joita olivat yrityksen Facebook-sivut, lehtimainokset sekä sisäinen viestintä. Näiden kanavien kehittämiseen annettiin ideoita ja ehdotuksia.
Markkinointiviestintäsuunnitelma pitää sisällään Hotelli Kauhajoen Krouvin lähtökohta-analyysit, strategisen suunnittelun, tavoitteet, vuosikellon, budjetin, seurannan ja kehitysehdotukset. Lopputuloksena syntyi markkinointiviestintäsuunnitelma kohdeyritykselle sekä vuosikello, jota voi muokata joka vuodelle tarpeiden mukaan.