Asiakkaan tunnistaminen vakuutusyhtiöissä
Lensu, Matias (2018)
Lensu, Matias
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018110716772
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka asiakas tunnistetaan vakuutusyhtiöissä ja miksi asiakas pitää tunnistamisen lisäksi tuntea. Työssä tutkittiin finanssialaa, vakuutusyhtiöitä, vakuutustoiminnan sääntelyä, vakuutusyhtiöitä valvovia viranomaisia, vakuutusyhtiön lainsäädäntöä, asiakkaan tunnistamista eri tilanteissa, asiakkaan riittävää tuntemista ja seuraamuksia laiminlyönneistä.
Työssä tarkasteltiin vakuutusyhtiöiden toimintaa asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa. Työn tarkoituksena oli vähentää epätietoisuutta asiakkaan riittävästä tunnistamisesta vakuutusyhtiöissä, koska vakuutusyhtiöiden asiakkaat voivat kokea henkilötietojensa luovuttamisen vastentahtoiseksi. Työssä on kerrottu oleellisia asioita tietojen luovuttamisen syistä mahdollisimman selkeästi, jotta lukija pystyy sisäistämään oleelliset asiat.
Opinnäytetyö on kirjoitettu kirjoitushetkellä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Työssä on käytetty vakuutusopin oppikirjan lisäksi useita erilaisia internetlähteitä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä. Suomessa toimivan vakuutusyhtiön työntekijöitä on haastateltu lomakehaastattelulla, jotta on saatu käytännön näkökulmaa lainsäädännön lisäksi. Työn alussa kerrotaan hieman finanssialasta ja vakuutusyhtiöiden toiminnasta ja velvoitteista. Työssä käydään läpi asiakkaan tunnistamista ja tuntemista nimenomaan vakuutusyhtiöiden näkökulmasta. Työn lopussa on pohdittu, miten asiakas tunnistetaan eri tilanteissa ja miksi asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen on erityisen tärkeätä vakuutusyhtiöille.
Opinnäytetyössä kerätty teoriamateriaali ja haastatteluiden tulokset tukivat hyvin toisiaan ja tästä syystä tutkimuksen alussa esitettyihin kysymyksiin saatiin vastaukset.
Työssä tarkasteltiin vakuutusyhtiöiden toimintaa asiakkaan tunnistamisessa ja tuntemisessa. Työn tarkoituksena oli vähentää epätietoisuutta asiakkaan riittävästä tunnistamisesta vakuutusyhtiöissä, koska vakuutusyhtiöiden asiakkaat voivat kokea henkilötietojensa luovuttamisen vastentahtoiseksi. Työssä on kerrottu oleellisia asioita tietojen luovuttamisen syistä mahdollisimman selkeästi, jotta lukija pystyy sisäistämään oleelliset asiat.
Opinnäytetyö on kirjoitettu kirjoitushetkellä voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti. Työssä on käytetty vakuutusopin oppikirjan lisäksi useita erilaisia internetlähteitä ja voimassa olevaa lainsäädäntöä. Suomessa toimivan vakuutusyhtiön työntekijöitä on haastateltu lomakehaastattelulla, jotta on saatu käytännön näkökulmaa lainsäädännön lisäksi. Työn alussa kerrotaan hieman finanssialasta ja vakuutusyhtiöiden toiminnasta ja velvoitteista. Työssä käydään läpi asiakkaan tunnistamista ja tuntemista nimenomaan vakuutusyhtiöiden näkökulmasta. Työn lopussa on pohdittu, miten asiakas tunnistetaan eri tilanteissa ja miksi asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen on erityisen tärkeätä vakuutusyhtiöille.
Opinnäytetyössä kerätty teoriamateriaali ja haastatteluiden tulokset tukivat hyvin toisiaan ja tästä syystä tutkimuksen alussa esitettyihin kysymyksiin saatiin vastaukset.