Erityisopetusmateriaalia kuljettajaopiskelijoille?
Roivainen, Sirpa (2018)
Roivainen, Sirpa
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111116946
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aihe syntyi tarpeesta kehittää kuljettajakoulutukseen erikoistunutta yritystä. Työn tavoitteena oli tehdä selvitys uuden tuotteen tarpeesta ja laadusta. Tässä työssä keskityttiin oppimateriaalitarpeen ja sen laadun selvittämiseen. Työ rajattiin koskemaan opiskelijoita, joilla on oppimisvaikeuksia. Työn osatavoitteet olivat oppimisen haasteiden selvittäminen, opetusmateriaalitarpeen määrittäminen, uuden materiaalin luominen sekä uuden materiaalin testaaminen.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja kyselytutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin taustateoriaa varten oppimiseen, oppimisen haasteisiin, kuljetusalan lyhytkorttikoulutuksiin ja alan lainsäädäntöön. Lisäksi tutustuttiin tutkimusteoriaan ja laadullisen tutkimuksen tulkintateoriaan. Työssä tehtiin kolme survey-kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että kuljettajakoulutusalalla on tarvetta erityisopetusmateriaalille. Sekä opiskelijat että alan kouluttajat kaipaavat selkeämpää oppimateriaalia ja sitä, että oppimistyylit ja oppimisen haasteet otetaan huomioon opetusmateriaalissa.
Kerättyjen tietojen perusteella luotiin uutta vaarallisten aineiden kuljettajakoulutusmateriaalia. Materiaalissa otettiin huomioon opiskelijoiden toiveet ja tarpeet toimivaan materiaaliin. Siinä otettiin huomioon myös alan kouluttajien toiveita materiaalin laadusta. Työssä saavutettiin tietoa oppimateriaalitarpeesta sekä kehitettiin oppimateriaalipaketti, jota testattiin työn lopussa.
Tämän tutkimuksen tulos loi jatkokehitysaiheeksi laajemman oppimateriaalin luomisen kuljettajaopiskelijoille, joilla on oppimisvaikeuksia, sekä kuljetusalan maahanmuuttajaopiskelijoille.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa. Tutkimuksen laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja kyselytutkimusta. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin taustateoriaa varten oppimiseen, oppimisen haasteisiin, kuljetusalan lyhytkorttikoulutuksiin ja alan lainsäädäntöön. Lisäksi tutustuttiin tutkimusteoriaan ja laadullisen tutkimuksen tulkintateoriaan. Työssä tehtiin kolme survey-kyselyä.
Tutkimuksessa selvisi, että kuljettajakoulutusalalla on tarvetta erityisopetusmateriaalille. Sekä opiskelijat että alan kouluttajat kaipaavat selkeämpää oppimateriaalia ja sitä, että oppimistyylit ja oppimisen haasteet otetaan huomioon opetusmateriaalissa.
Kerättyjen tietojen perusteella luotiin uutta vaarallisten aineiden kuljettajakoulutusmateriaalia. Materiaalissa otettiin huomioon opiskelijoiden toiveet ja tarpeet toimivaan materiaaliin. Siinä otettiin huomioon myös alan kouluttajien toiveita materiaalin laadusta. Työssä saavutettiin tietoa oppimateriaalitarpeesta sekä kehitettiin oppimateriaalipaketti, jota testattiin työn lopussa.
Tämän tutkimuksen tulos loi jatkokehitysaiheeksi laajemman oppimateriaalin luomisen kuljettajaopiskelijoille, joilla on oppimisvaikeuksia, sekä kuljetusalan maahanmuuttajaopiskelijoille.