Hakukoneoptimointi verkkojournalismissa : MTV Lifestylen artikkelien optimointi ja sen vaikutukset artikkelien näkyvyyteen
Sundell, Petra (2018)
Sundell, Petra
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217006
Tiivistelmä
Kymmeniä tuhansia Google-hakuja tehdään joka sekunti. Googlen merkitys uutissivustojen liikenteen välittäjänä on kasvanut, ja syksyllä 2017 hakukone ohitti Facebookin toistaiseksi lopullisesti. Näin on käynyt myös Suomen suurimmassa kaupallisessa uutismediassa, MTV:llä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon hakukoneoptimointi vaikuttaa yksittäisten uutissivuston artikkeleiden sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa ja sivun liikenteeseen. Työ toteutetaan MTV Lifestyle -sivustolle, toimeksiantona Mediahub Helsinki Oy:lle. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään selvittämään ensin hakukoneiden toimintaperiaatteita sekä hakukoneoptimoinnin perusteita ja keinoja. Selvitysosaan valikoitui 11 juttua. Niitä muokattiin keinoilla, jotka ovat tavalliselle kirjoittavalla toimittajalle työn ohessa mahdollisia. Muutoksia tehtiin niin titleen, metakuvaukseen, leipätekstiin, kuviin kuin tägeihin. Tuloksia seurattiin Googlen hakukoneesta havainnoimalla sekä Adobe Analytics -analytiikkatyökalua käyttäen.
Tulokset osoittavat, että hakukoneoptimoinnista on todella hyötyä. 11 artikkelista kahdeksan sijoittuminen hakukoneessa parani ja seitsemän jutun klikkausmäärät kääntyivät kasvuun. Keskimäärin juttujen klikkaukset kasvoivat 129 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen seuranta-aika oli neljä kuukautta, joten pidemmällä aikavälillä voitaisiin varmasti saada entistä parempia tuloksia.
Verkkojournalismissa on kuitenkin tärkeää pohtia tarkkaan sitä, millä avainsanoilla juttuja on järkevä lähteä hakukoneoptimoimaan, jotta verkonkäyttäjälle pystytään tarjoamaan kaikista relevanteimmat tulokset ja kiireisessä toimituksessa aikaa ei mene hukkaan.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, kuinka paljon hakukoneoptimointi vaikuttaa yksittäisten uutissivuston artikkeleiden sijoittumiseen Googlen hakutuloksissa ja sivun liikenteeseen. Työ toteutetaan MTV Lifestyle -sivustolle, toimeksiantona Mediahub Helsinki Oy:lle. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään selvittämään ensin hakukoneiden toimintaperiaatteita sekä hakukoneoptimoinnin perusteita ja keinoja. Selvitysosaan valikoitui 11 juttua. Niitä muokattiin keinoilla, jotka ovat tavalliselle kirjoittavalla toimittajalle työn ohessa mahdollisia. Muutoksia tehtiin niin titleen, metakuvaukseen, leipätekstiin, kuviin kuin tägeihin. Tuloksia seurattiin Googlen hakukoneesta havainnoimalla sekä Adobe Analytics -analytiikkatyökalua käyttäen.
Tulokset osoittavat, että hakukoneoptimoinnista on todella hyötyä. 11 artikkelista kahdeksan sijoittuminen hakukoneessa parani ja seitsemän jutun klikkausmäärät kääntyivät kasvuun. Keskimäärin juttujen klikkaukset kasvoivat 129 prosenttiyksikköä. Tutkimuksen seuranta-aika oli neljä kuukautta, joten pidemmällä aikavälillä voitaisiin varmasti saada entistä parempia tuloksia.
Verkkojournalismissa on kuitenkin tärkeää pohtia tarkkaan sitä, millä avainsanoilla juttuja on järkevä lähteä hakukoneoptimoimaan, jotta verkonkäyttäjälle pystytään tarjoamaan kaikista relevanteimmat tulokset ja kiireisessä toimituksessa aikaa ei mene hukkaan.