Tablet-laitteiden pedagoginen käyttö esiopetuksessa - tavoitteena yhteisöllisyyden tukeminen
Nietosjärvi, Tuija (2018)
Nietosjärvi, Tuija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111217037
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2018. Työ koostuu teoreettisesta osuudesta, sekä produktista. Produktina on työkalupakki. Työkalupakki on tehty Vantaan varhaiskasvatuksen gurupedagogeille, jotka toimivat tabletin pedagogisen käytön vertaisohjaajina. Työkalupakin tarkoitus on tarjota ideoita esiopetusryhmän yhteisöllisyyttä tukevaan tabletin käyttöön, sekä antaa vinkkejä sovelluksista. Sovellukset on ryhmitelty Esiopetuksen opetussuunnitelmassa olevien oppimiskokonaisuuksia mukaisesti. Opinnäytteen viitekehyksenä on yhteisöllisyys ja hyvinvoinnin tukeminen.
Gurupedagogit ovat arvioineet työkalupakin. Arviointi toteutettiin SurveyMonkey- verkkokyselynä. Työkalupakki arvioitiin joko hyväksi (70%), tai melko hyväksi (30%). Jokainen vastaajista koki sen hyödylliseksi. Jatkossa työkalupakkia voisi laajentaa kohdentamalla sovellusvinkkejä esiopetusikäisiä nuoremmille lapsille.
Gurupedagogit ovat arvioineet työkalupakin. Arviointi toteutettiin SurveyMonkey- verkkokyselynä. Työkalupakki arvioitiin joko hyväksi (70%), tai melko hyväksi (30%). Jokainen vastaajista koki sen hyödylliseksi. Jatkossa työkalupakkia voisi laajentaa kohdentamalla sovellusvinkkejä esiopetusikäisiä nuoremmille lapsille.