Puheesta lauluun : varhaiskasvattajan ääni
Orpana, Terhi (2009)
Orpana, Terhi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005129098
Tiivistelmä
Ääni on varhaiskasvattajan keskeinen työväline. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on etsiä keinoja varhaiskasvattajan terveen äänenkäytön tukemiseen puheessa ja laulussa. Hyvä äänenkäyttö on myös tärkeä malli lapsille.
Työn keskeinen osa on varhaiskasvattajille suunnattu äänenkäytön koulutus.
Koulutus toteutettiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin henkilökunnalle järjestettynä kurssina. Kurssilla tutustuttiin äänentuoton perusperiaatteisiin ja heräteltiin tietoisuutta oman äänen käyttämistavoista.
Työmenetelminä olivat liike-, hengitys- ja ääniharjoitukset sekä lasten kanssa käytettävän loru- ja laulumateriaalin käsittely äänenkäytön kannalta. Tehdyt harjoitteet rakennettiin siten, että niitä voi soveltaa työskentelyyn lasten kanssa.
Omat havainnot ja kurssilaisilta saatu palaute vakuuttavat, että äänenkäytön koulutusta tarvitaan. Kurssilaiset aktivoituivat oman äänensä suhteen ja tehdyn kyselyn perusteella useat heistä olisivat halukkaita jatkamaan ohjattua harjoittelua.
Työn keskeinen osa on varhaiskasvattajille suunnattu äänenkäytön koulutus.
Koulutus toteutettiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin henkilökunnalle järjestettynä kurssina. Kurssilla tutustuttiin äänentuoton perusperiaatteisiin ja heräteltiin tietoisuutta oman äänen käyttämistavoista.
Työmenetelminä olivat liike-, hengitys- ja ääniharjoitukset sekä lasten kanssa käytettävän loru- ja laulumateriaalin käsittely äänenkäytön kannalta. Tehdyt harjoitteet rakennettiin siten, että niitä voi soveltaa työskentelyyn lasten kanssa.
Omat havainnot ja kurssilaisilta saatu palaute vakuuttavat, että äänenkäytön koulutusta tarvitaan. Kurssilaiset aktivoituivat oman äänensä suhteen ja tehdyn kyselyn perusteella useat heistä olisivat halukkaita jatkamaan ohjattua harjoittelua.