Pieksämäen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ehkäisytietoisuus ja osallistavat oppitunnit
Neuvonen, Jenni; Aalto, Niina; Kröger, Veera (2018)
Neuvonen, Jenni
Aalto, Niina
Kröger, Veera
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111317066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Pieksämäen lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden ehkäisytietoisuutta ja pitää osallistavat oppitunnit. Tarkoituksena oli hankkia tietoa myös eri ehkäisymetodeista, niiden käytöstä sekä tunnettavuudesta nuorten keskuudessa. Opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää, mistä Pieksämäen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijat olivat saaneet tietoa ehkäisyyn liittyvissä asioissa ja mistä he olisivat kaivanneet tietoa. Tavoitteena oli myös, että Pieksämäen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ehkäisytietoisuus lisääntyy toteutettujen osallistavien oppituntien avulla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pieksämäen Lukio ja yhteyshenkilönä lukion terveystiedon opettaja. Kyselytutkimus sekä osallistavat oppitunnit toteutettiin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden terveystiedon ensimmäisellä pakollisella kurssilla, jossa aihe oli ajankohtainen ja kohderyhmälle sopiva.
Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 48 opiskelijaa. Vastausten analysointi tehtiin Webropol-ohjelman avulla aineistosta laskemalla prosentteja ja kappalemääriä. Avoimien kysymysten vastaukset luokiteltiin ja niistä tehtiin yhteenveto. Tutkimustulosten pohjalta tuotettiin tuotekehitysprosessin avulla kaksi osallistavaa oppituntia kahdelle eri ryhmälle, mikä oli opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Oppitunneilla käsiteltiin niitä asioita, joita opiskelijat toivat esille kyselytutkimuksessa. Oppituntien jälkeen kerättiin palaute sähköisellä kyselylomakkeella. Palaute oppitunneista oli positiivinen. Osallistavat oppitunnit koettiin tarpeellisina ja toimivina. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallistavilla oppitunneilla lisättiin Pieksämäen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ehkäisytietoisuutta. Jatkokehitysideana osallistavia oppitunteja voisi käyttää pituuden ja sisällön perusteella esimerkiksi yläkoulun tai ammattikoulun terveystiedon tunneilla.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pieksämäen Lukio ja yhteyshenkilönä lukion terveystiedon opettaja. Kyselytutkimus sekä osallistavat oppitunnit toteutettiin lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden terveystiedon ensimmäisellä pakollisella kurssilla, jossa aihe oli ajankohtainen ja kohderyhmälle sopiva.
Tutkimusaineistoa kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, jossa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi yhteensä 48 opiskelijaa. Vastausten analysointi tehtiin Webropol-ohjelman avulla aineistosta laskemalla prosentteja ja kappalemääriä. Avoimien kysymysten vastaukset luokiteltiin ja niistä tehtiin yhteenveto. Tutkimustulosten pohjalta tuotettiin tuotekehitysprosessin avulla kaksi osallistavaa oppituntia kahdelle eri ryhmälle, mikä oli opinnäytetyön toiminnallinen osuus. Oppitunneilla käsiteltiin niitä asioita, joita opiskelijat toivat esille kyselytutkimuksessa. Oppituntien jälkeen kerättiin palaute sähköisellä kyselylomakkeella. Palaute oppitunneista oli positiivinen. Osallistavat oppitunnit koettiin tarpeellisina ja toimivina. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallistavilla oppitunneilla lisättiin Pieksämäen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden ehkäisytietoisuutta. Jatkokehitysideana osallistavia oppitunteja voisi käyttää pituuden ja sisällön perusteella esimerkiksi yläkoulun tai ammattikoulun terveystiedon tunneilla.