Mobiilimaksaminen Suomessa vuonna 2018
Backman, Johanna (2018)
Backman, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417169
Tiivistelmä
Tällä hetkellä eletään aikakautta, jossa teknologiat kehittyvät nopeammin kuin koskaan. Digitalisaation myötä palveluita sähköistetään. Pankkisektori on isossa murroksessa, ja uusia maksutapoja kehitellään jatkuvasti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa mobiilimaksamisen trendeistä Suomessa vuonna 2018. Opinnäytteessä tutkittiin pankkien digitaalisia palveluita ja mobiilimaksusovelluksia. Tarkoituksena oli saada tietoa erityisesti MobilePay-sovelluksen tunnettavuudesta ja käyttäjäkokemuksista. Lisäksi visioitiin tulevaisuuden maksutapoja.
Teoriaosuudessa tuodaan esille, mitä raha on sekä miten maksujärjestelmät ja maksutavat ovat muuttuneet. Erityisesti käsitellään pankkisektorin digitalisoitumista ja sen vaikutuksia pankkipalveluihin. Opinnäytetyössä esitellään Suomen kolmen suurimman pankin mobiilimaksusovelluksia, OP-Ryhmän Pivoa, Nordea Bank AB Oy:n Nordea Wallettia sekä Danske Bankin lanseeraamaa MobilePayta, joka on nykyään Danske Bankin tytäryhtiö. Lopussa visioidaan, miten maksaminen tulee muuttumaan tulevina vuosina ja mitä ovat uudet maksutavat.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi valittiin tutkimusmenetelmäksi kvantitatiivinen kysely. Kysely oli verkkokysely. Kyselyyn vastasi 555 henkilöä. Tutkimustulokset havainnollistettiin pylväsdiagrammeilla ja taulukoilla. Kyselystä saatiin selville, että kyselyyn vastanneista lähes kaikki tietävät MobilePayn ja sen, mitä mobiilimaksaminen tarkoittaa. MobilePay on siis todella tunnettu vastaajien keskuudessa. Kuitenkin vain noin 60% vastaajista oli ladannut MobilePayn. Käyttäjäkokemuksista saatu tieto osoittaa, että MobilePayhin ollaan tyytyväisiä. Selkeästi suurin osa vastaajista piti helppoutta ja nopeutta sovelluksen parhaina ominaisuuksina. Valtaosa ei keksinyt MobilePayssa mitään kehitettävää, mutta reaaliaikaisia pankkisiirtoja kaikkien pankkien välille kaivattiin.
Kyselytutkimuksesta saatiin tietoa, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi MobilePayn kehittämisessä ja uusien sovellusten suunnittelussa.
Teoriaosuudessa tuodaan esille, mitä raha on sekä miten maksujärjestelmät ja maksutavat ovat muuttuneet. Erityisesti käsitellään pankkisektorin digitalisoitumista ja sen vaikutuksia pankkipalveluihin. Opinnäytetyössä esitellään Suomen kolmen suurimman pankin mobiilimaksusovelluksia, OP-Ryhmän Pivoa, Nordea Bank AB Oy:n Nordea Wallettia sekä Danske Bankin lanseeraamaa MobilePayta, joka on nykyään Danske Bankin tytäryhtiö. Lopussa visioidaan, miten maksaminen tulee muuttumaan tulevina vuosina ja mitä ovat uudet maksutavat.
Opinnäytetyön tavoitteiden saavuttamiseksi valittiin tutkimusmenetelmäksi kvantitatiivinen kysely. Kysely oli verkkokysely. Kyselyyn vastasi 555 henkilöä. Tutkimustulokset havainnollistettiin pylväsdiagrammeilla ja taulukoilla. Kyselystä saatiin selville, että kyselyyn vastanneista lähes kaikki tietävät MobilePayn ja sen, mitä mobiilimaksaminen tarkoittaa. MobilePay on siis todella tunnettu vastaajien keskuudessa. Kuitenkin vain noin 60% vastaajista oli ladannut MobilePayn. Käyttäjäkokemuksista saatu tieto osoittaa, että MobilePayhin ollaan tyytyväisiä. Selkeästi suurin osa vastaajista piti helppoutta ja nopeutta sovelluksen parhaina ominaisuuksina. Valtaosa ei keksinyt MobilePayssa mitään kehitettävää, mutta reaaliaikaisia pankkisiirtoja kaikkien pankkien välille kaivattiin.
Kyselytutkimuksesta saatiin tietoa, jota voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi MobilePayn kehittämisessä ja uusien sovellusten suunnittelussa.