Ennaltaehkäisevät, matalan kynnyksen sosiaalipalvelut lapsiperheille – asiakkaiden kokemuksia Perhekioskista
Ahonpää, Nina (2018)
Ahonpää, Nina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111417173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Ylöjärvellä toimivan Perhekioskin asiakkaiden kokemuksia palvelun toiminnasta. Lisäksi haluttiin kuulla asiakkaiden toiveita ja kehitysehdotuksia palveluja kohtaan, jotta niitä voitaisiin tulevaisuudessa kehittää vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselyllä.
Ennaltaehkäisevä työ on ollut viime vuodet keskiössä lapsiperheiden sosiaalipalveluja kehitettäessä ja palvelurakenteisiin on tullut muutoksia sosiaalihuoltolain uudistuttua vuonna 2014. Perhekioski on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa Ylöjärven kaupungin perhetyön työntekijät sekä yhteistyökumppanit järjestävät ohjausta, neuvontaa ja vertaistuellista ryhmätoimintaa lapsiperheille. Tällä hetkellä Ylöjärven kaupungin perheohjaajien ja perhetyöntekijöiden tuottamat palvelut Perhekioskilla ovat maanantai-ohjaus, vauva- ja taaperotreffit sekä lapsiparkki.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä paperisia ja sähköisiä kyselylomakkeita. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kesäkuussa 2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 25 Perhekioskin asiakasta. Kyselylomake sisälsi 11 kysymystä. Kysymykset käsittelivät vastaajien taustatietoja sekä erilaisia asiakastyytyväisyyttä mittaavia väittämiä Perhekioskin palveluita ja tiloja kohtaan. Lisäksi kysyttiin, millaisia toiveita asiakkailla on palveluita kohtaan tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Perhekioskin asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Ylöjärven kaupungin perhetyön tuottamiin palveluihin Perhekioskilla. Henkilökuntaa pidettiin erityisen ammattitaitoisena ja ystävällisenä. Tyytymättömiä oltiin erityisesti Perhekioskin tilojen kokoon ja moni toivoikin tulevaisuudessa Perhekioskille isompia tiloja. Saadun positiivisen palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että Perhekioskin kaltaisia matalan kynnyksen sosiaalipalveluja tarvitaan.
Ennaltaehkäisevä työ on ollut viime vuodet keskiössä lapsiperheiden sosiaalipalveluja kehitettäessä ja palvelurakenteisiin on tullut muutoksia sosiaalihuoltolain uudistuttua vuonna 2014. Perhekioski on matalan kynnyksen kohtaamispaikka, jossa Ylöjärven kaupungin perhetyön työntekijät sekä yhteistyökumppanit järjestävät ohjausta, neuvontaa ja vertaistuellista ryhmätoimintaa lapsiperheille. Tällä hetkellä Ylöjärven kaupungin perheohjaajien ja perhetyöntekijöiden tuottamat palvelut Perhekioskilla ovat maanantai-ohjaus, vauva- ja taaperotreffit sekä lapsiparkki.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä paperisia ja sähköisiä kyselylomakkeita. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin kesäkuussa 2018. Kyselyyn vastasi yhteensä 25 Perhekioskin asiakasta. Kyselylomake sisälsi 11 kysymystä. Kysymykset käsittelivät vastaajien taustatietoja sekä erilaisia asiakastyytyväisyyttä mittaavia väittämiä Perhekioskin palveluita ja tiloja kohtaan. Lisäksi kysyttiin, millaisia toiveita asiakkailla on palveluita kohtaan tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että Perhekioskin asiakkaat olivat pääasiassa tyytyväisiä Ylöjärven kaupungin perhetyön tuottamiin palveluihin Perhekioskilla. Henkilökuntaa pidettiin erityisen ammattitaitoisena ja ystävällisenä. Tyytymättömiä oltiin erityisesti Perhekioskin tilojen kokoon ja moni toivoikin tulevaisuudessa Perhekioskille isompia tiloja. Saadun positiivisen palautteen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että Perhekioskin kaltaisia matalan kynnyksen sosiaalipalveluja tarvitaan.