Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Kesäkahvila Tönö
Tappura, Juuli (2018)
Tappura, Juuli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111517232
Tiivistelmä
Lähtökohtana tälle opinnäytetyölle toimi opinnäytetyön tekijän oman ammattitaidon kehittämisen kiinnostuksen lisäksi tarve opinnäytetyön tekijän osaomistaman kesäkahvilan markkinoinnin kehittämiseen. Tämän myötä opinnäytetyön toimeksiantajaksi valikoitui opinnäytetyön tekijän osaomistama kesäkahvila Tönö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajalle käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka tehostaa rajallisten resurssien käyttöä ja tukee brändin kehittämistä käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi työn tarkoituksena oli ymmärtää nykyaikaisen markkinoinnin ajattelumalleja ja toimintatapoja, tutkia markkinoinnin suunnitteluprosessia ja sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia markkinointialustana, sekä löytää parhaat vaihtoehdot ja työkalut toimeksiantajan digitaalisiksi viestintäkanaviksi ja markkinoinnin suunnitelmalliseksi toteuttamiseksi.
Työn tarkoitusta toteutettiin teoreettisella tutkimuksella nykyaikaisen markkinoinnin toimintamalleista, markkinoinnin suunnitteluprosessista, sosiaalisen median määrittelystä sekä sosiaalisen median tarjoamista markkinointimahdollisuuksista. Lisäksi työssä tutustuttiin toimeksiantajan tämän hetkisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategioihin ja tuloksiin.
Teoreettisen tutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle päädyttiin toteuttamaan johdonmukaista ja tuloksellista markkinointia tukeva sisältöstrategia, jonka käytäntöön viemiseksi toteutettiin sisältösuunnitelma visuaalisen julkaisukalenterin muotoon.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajalle käyttökelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka tehostaa rajallisten resurssien käyttöä ja tukee brändin kehittämistä käytännön tasolla.
Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi työn tarkoituksena oli ymmärtää nykyaikaisen markkinoinnin ajattelumalleja ja toimintatapoja, tutkia markkinoinnin suunnitteluprosessia ja sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia markkinointialustana, sekä löytää parhaat vaihtoehdot ja työkalut toimeksiantajan digitaalisiksi viestintäkanaviksi ja markkinoinnin suunnitelmalliseksi toteuttamiseksi.
Työn tarkoitusta toteutettiin teoreettisella tutkimuksella nykyaikaisen markkinoinnin toimintamalleista, markkinoinnin suunnitteluprosessista, sosiaalisen median määrittelystä sekä sosiaalisen median tarjoamista markkinointimahdollisuuksista. Lisäksi työssä tutustuttiin toimeksiantajan tämän hetkisen liiketoiminnan ja markkinoinnin strategioihin ja tuloksiin.
Teoreettisen tutkimuksen pohjalta toimeksiantajalle päädyttiin toteuttamaan johdonmukaista ja tuloksellista markkinointia tukeva sisältöstrategia, jonka käytäntöön viemiseksi toteutettiin sisältösuunnitelma visuaalisen julkaisukalenterin muotoon.