Verkkosivuston hakukoneoptimointi ja digitaalinen saavutettavuus : Hakukoneoptimointia sisällöntuottajille -opas kohdeyritykselle X
Suomalainen, Merja (2018)
Suomalainen, Merja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111216982
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin digitaalisen saavutettavuuden ja hakuko-neoptimoinnin opas kohdeyrityksen verkkosivujen sisällöntuottajille. Oppaan lähtökoh-tana oli auttaa verkkosivujen päivittäjiä tekemään laadukasta sisältöä kohdeyrityksen sivustolle, jota ei oltu aiemmin hakukoneoptimoitu. Samalla huomioitiin EU:n direktiivi julkisten verkkopalveluiden saavutettavuudesta.
Oppaan tietopohjaksi opinnäytetyössä perehdyttiin saavutettavuuteen, hakukoneopti-mointiin ja verkkokirjoittamiseen verkkosivujen, blogien, kirjojen ja Markkinointi-instituutin luentomateriaalien kautta. Käsittelyyn valittiin sellaiset asiat, joihin sisällön-tuottaja voi jokapäiväisessä työssään vaikuttaa; kuten metatietojen, avainsanojen, vaihtoehtoisten tekstien ja linkkien käyttö, sekä rakenne ja esitystapa.
Kohdesivuston analyysissa käytettiin opinnäytetyön tekijän havainnoinnin ja työssään hankkiman kokemuksen ohella Google Analytics -palvelusta saatavia kävijätietoja. Lisäksi tehtiin pienimuotoinen laadullinen käyttäjätutkimus, jossa selvitettiin kuinka eri-laiset käyttäjät löytävät yritystietoa.
Kävi ilmi, että sivuston käytetyin Ura-osio on helposti löydettävä, mutta sen käytettä-vyyttä tulisi edelleen parantaa myös itse työnhakujärjestelmän osalta. Toisaalta havait-tiin, että löydettävyyttä tulisi parantaa päivittämällä sivustoa useammin ja metatietoja täydentämällä. Hakukoneoptimointi tukisi saavutettavuutta.
Lopputuloksena tehtiin olennaisimmat saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin sisäl-lölliset tekijät avaava käytännön opas kohdeyrityksen käyttöön, sekä toimenpidesuun-nitelma sivuston päivittämiseen. Kokonaisuuteen kuului kohdeyrityksen viestintähenki-löstön koulutus. Opas rakennettiin sekä dia-esitykseksi että laajemmaksi PDF-vihoksi kohdeyrityksen käyttöön.
Oppaan tietopohjaksi opinnäytetyössä perehdyttiin saavutettavuuteen, hakukoneopti-mointiin ja verkkokirjoittamiseen verkkosivujen, blogien, kirjojen ja Markkinointi-instituutin luentomateriaalien kautta. Käsittelyyn valittiin sellaiset asiat, joihin sisällön-tuottaja voi jokapäiväisessä työssään vaikuttaa; kuten metatietojen, avainsanojen, vaihtoehtoisten tekstien ja linkkien käyttö, sekä rakenne ja esitystapa.
Kohdesivuston analyysissa käytettiin opinnäytetyön tekijän havainnoinnin ja työssään hankkiman kokemuksen ohella Google Analytics -palvelusta saatavia kävijätietoja. Lisäksi tehtiin pienimuotoinen laadullinen käyttäjätutkimus, jossa selvitettiin kuinka eri-laiset käyttäjät löytävät yritystietoa.
Kävi ilmi, että sivuston käytetyin Ura-osio on helposti löydettävä, mutta sen käytettä-vyyttä tulisi edelleen parantaa myös itse työnhakujärjestelmän osalta. Toisaalta havait-tiin, että löydettävyyttä tulisi parantaa päivittämällä sivustoa useammin ja metatietoja täydentämällä. Hakukoneoptimointi tukisi saavutettavuutta.
Lopputuloksena tehtiin olennaisimmat saavutettavuuden ja hakukoneoptimoinnin sisäl-lölliset tekijät avaava käytännön opas kohdeyrityksen käyttöön, sekä toimenpidesuun-nitelma sivuston päivittämiseen. Kokonaisuuteen kuului kohdeyrityksen viestintähenki-löstön koulutus. Opas rakennettiin sekä dia-esitykseksi että laajemmaksi PDF-vihoksi kohdeyrityksen käyttöön.