Sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä harjoittelun perehdytyksen sisällöistä kirurgian poliklinikalla
Kilkkinen, Anni-Roosa; Jonna Mattila (2018)
Kilkkinen, Anni-Roosa
Jonna Mattila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111617310
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla sairaanhoitajaopiskelijoiden näkemyksiä harjoittelun perehdytyksen sisällöistä kirurgian poliklinikalla. Tutkimuskysymys oli; “Kuvaile saamaasi perehdytystä harjoittelusi aikana”
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin sähköpostitse lähetetyillä kysymyksillä. Alkuperäinen tarkoitus oli kerätä aineisto teemahaastattelua käyttäen, mutta osallistujien puutteen vuoksi tämä ei ollut mahdollista. Tutkimuskysymys lähetettiin valkoiduille opiskelijoille sähköpostitse syksyllä 2017. Kaikki opinnäytetyöhön vastaamaan pyydetyt opiskelijat olivat suorittaneet harjoittelun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kirurgisella poliklinikalla. Vastauksia saatiin kaksi, ja ne analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opiskelijoiden vastauksista muodostui kolme pääluokkaa; hoitotyöhön perehdytys, mo-niammatilliseen työhön perehdytys sekä osastokohtainen perehdytys. Hoitotyöhön pereh-dytyksessä vastaajat olivat saaneet perehdytystä tiedollisesti ja ohjausta kliinisiin taitoihin. Moniammatilliseen työhön perehdytyksen aikana molemmat vastaajat olivat päässeet toimimaan työparina lääkärin kanssa ja perehtymään tiimityöskentelyyn. Osastokohtainen perehdytys sisälsi ohjaajan antamaa perehdytystä sekä toimintaympäristöön perehdytystä. Opinnäytetyön tulokset olivat samassa linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Opinnäytetyöstä saatuja tietoja voi tulevaisuudessa hyödyntää ohjaajan roolissa toimiva terveydenalanammattilainen, sekä harjoittelun järjestämä organisaatio suunnitellessaan perehdytyksen sisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi uuden, yhtenäisen perehdytysoppaan tekemisessä opiskelijoille.
Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin sähköpostitse lähetetyillä kysymyksillä. Alkuperäinen tarkoitus oli kerätä aineisto teemahaastattelua käyttäen, mutta osallistujien puutteen vuoksi tämä ei ollut mahdollista. Tutkimuskysymys lähetettiin valkoiduille opiskelijoille sähköpostitse syksyllä 2017. Kaikki opinnäytetyöhön vastaamaan pyydetyt opiskelijat olivat suorittaneet harjoittelun Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kirurgisella poliklinikalla. Vastauksia saatiin kaksi, ja ne analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opiskelijoiden vastauksista muodostui kolme pääluokkaa; hoitotyöhön perehdytys, mo-niammatilliseen työhön perehdytys sekä osastokohtainen perehdytys. Hoitotyöhön pereh-dytyksessä vastaajat olivat saaneet perehdytystä tiedollisesti ja ohjausta kliinisiin taitoihin. Moniammatilliseen työhön perehdytyksen aikana molemmat vastaajat olivat päässeet toimimaan työparina lääkärin kanssa ja perehtymään tiimityöskentelyyn. Osastokohtainen perehdytys sisälsi ohjaajan antamaa perehdytystä sekä toimintaympäristöön perehdytystä. Opinnäytetyön tulokset olivat samassa linjassa aikaisempien tutkimustulosten kanssa.
Opinnäytetyöstä saatuja tietoja voi tulevaisuudessa hyödyntää ohjaajan roolissa toimiva terveydenalanammattilainen, sekä harjoittelun järjestämä organisaatio suunnitellessaan perehdytyksen sisältöä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös esimerkiksi uuden, yhtenäisen perehdytysoppaan tekemisessä opiskelijoille.