Henkilöstön työhyvinvointi : case Itella Oyj
Zitting-Rissanen, Sari (2010)
Zitting-Rissanen, Sari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710782
Tiivistelmä
Tutkimuksella haluttiin selvittää Itella Oyj Kuopion lajittelukeskuksen työntekijöiden tuntemuksia työn muutoksesta heidän työhyvinvointiinsa. Tavoitteena oli selvittää oliko muutos lisännyt heidän työhyvinvointiaan, miten muutokset näkyivät arkipäivän työssä ja näkivätkö työntekijät kehitettävää muutoksen tuomassa yhteistyössä. Kuopion postikeskuksella yhteistyössä työskentelivät kaksi eri osastoa, kevyen postin ja raskaan postin osastot.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se suoritettiin haastattelututkimuksena vuonna 2009. Teemahaastatteluun osallistui neljä vastaajaa. Tutkimuksen mukaan muutoksen tuoma yhteistyö koettiin onnistuneeksi malliksi. Haasteltavat kokivat, että muutoksen tuomia hyviä puolia olivat uuden oppiminen, laajentunut työnkierto, uudet työtoverit ja postituotteiden parempi tuotetuntemus. Haasteellisena työntekijät kokivat yhteistyössä osastojen erilaisten työkulttuurien sovittamisen. Vastaajat eivät kuitenkaan kokeneet yhteistyön tuovan mitään heikennyksiä heidän työnkuvaansa. Lisäksi he olivat hyvin motivoituneita yhteistyöhön, ja he olivat myös jatkossa valmiita yhteistyöhön ja toivoivat sen jatkuvan.
Tulokset eivät riitä yleistämiseen, mutta niistä voidaan päätellä, että yhteistyötä kannattaisi jatkaa. Tosin olisi hyvä kartoittaa, miten halukkaita yhteistyöhön ollaan koko Kuopion postikeskuksella.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja se suoritettiin haastattelututkimuksena vuonna 2009. Teemahaastatteluun osallistui neljä vastaajaa. Tutkimuksen mukaan muutoksen tuoma yhteistyö koettiin onnistuneeksi malliksi. Haasteltavat kokivat, että muutoksen tuomia hyviä puolia olivat uuden oppiminen, laajentunut työnkierto, uudet työtoverit ja postituotteiden parempi tuotetuntemus. Haasteellisena työntekijät kokivat yhteistyössä osastojen erilaisten työkulttuurien sovittamisen. Vastaajat eivät kuitenkaan kokeneet yhteistyön tuovan mitään heikennyksiä heidän työnkuvaansa. Lisäksi he olivat hyvin motivoituneita yhteistyöhön, ja he olivat myös jatkossa valmiita yhteistyöhön ja toivoivat sen jatkuvan.
Tulokset eivät riitä yleistämiseen, mutta niistä voidaan päätellä, että yhteistyötä kannattaisi jatkaa. Tosin olisi hyvä kartoittaa, miten halukkaita yhteistyöhön ollaan koko Kuopion postikeskuksella.