Musiikki terveydenhoitajan työvälineenä lukioikäisten rentouttajana
Pyykkönen, Annaleena (2010)
Pyykkönen, Annaleena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052710701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on selvittää musiikin käytön mahdollisuuksia lukio-opiskelijoiden rentoutumisen edistäjänä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli haastatella pienehköä lukiolaisryhmää kaksi kertaa, pitää niiden yhteydessä yhdenlainen rentoutusharjoitus sekä pohtia musiikin ja rentoutusharjoitusten konkreettista käyttämistä lukioissa. Nuorten jaksaminen ja hyvinvointi lukiossa ovat edellytyksiä jatko-opiskelulle ja onnistuneelle työelämään siirtymiselle. Opinnäytetyön tehtävänä oli siis tutkia musiikin käytön mahdollisuuksia tämän aiheen pohjalta. Voiko musiikin avulla edistää lukioikäisten nuorten jaksamista opinnoissa?
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Lukiolaisryhmää haastateltiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen kaksi kertaa. Ensimmäisen haastattelun päätteeksi toteutettiin musiikkiin perustuva rentoutusharjoitus. Seuraavassa haastattelussa kysyttiin opiskelijoiden mielipiteitä ja kehitysehdotuksia rentoutusharjoitusten ja musiikin käyttämisestä lukiossa.
Haastatteluissa nousivat esille epävarmuus tulevaisuutta kohtaan sekä suuret vaatimukset. Ajateltiin, että lukiolaisilla on liikaa stressiä, joka ei kuitenkaan koskettanut kaikkia haastateltavia. Useimmat haastateltavista olivat valmiita osallistumaan rentoutusharjoituksiin, mikäli niitä järjestettäisiin lukiolla. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat sitoutumattomuus ja omista tarpeista lähtevä toiminta. Opiskelijat puhuivat avoimesti ja osallistuivat pohdiskeluun haastatteluissa. Olisikin tärkeää, että opiskelijat saisivat olla mukana ideoimassa heitä koskevaa toimintaa.
Jatkossa olisi hyvä tutkia nuorten jaksamisen merkitystä tulevaisuuden opintoihin ja työelämään. Jotta musiikkia voitaisiin käyttää paremmin hyödyksi nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi, on tarpeellista syventyä laajemmin nuorten musiikin käyttöön eri tilanteissa sekä sen terveydelliseen merkitykseen.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen. Lukiolaisryhmää haastateltiin teemahaastattelumenetelmää käyttäen kaksi kertaa. Ensimmäisen haastattelun päätteeksi toteutettiin musiikkiin perustuva rentoutusharjoitus. Seuraavassa haastattelussa kysyttiin opiskelijoiden mielipiteitä ja kehitysehdotuksia rentoutusharjoitusten ja musiikin käyttämisestä lukiossa.
Haastatteluissa nousivat esille epävarmuus tulevaisuutta kohtaan sekä suuret vaatimukset. Ajateltiin, että lukiolaisilla on liikaa stressiä, joka ei kuitenkaan koskettanut kaikkia haastateltavia. Useimmat haastateltavista olivat valmiita osallistumaan rentoutusharjoituksiin, mikäli niitä järjestettäisiin lukiolla. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat sitoutumattomuus ja omista tarpeista lähtevä toiminta. Opiskelijat puhuivat avoimesti ja osallistuivat pohdiskeluun haastatteluissa. Olisikin tärkeää, että opiskelijat saisivat olla mukana ideoimassa heitä koskevaa toimintaa.
Jatkossa olisi hyvä tutkia nuorten jaksamisen merkitystä tulevaisuuden opintoihin ja työelämään. Jotta musiikkia voitaisiin käyttää paremmin hyödyksi nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi, on tarpeellista syventyä laajemmin nuorten musiikin käyttöön eri tilanteissa sekä sen terveydelliseen merkitykseen.