3D-mallintaminen peliyrityksessä : Case - Arktik Kirkle
Halsio, Niko (2018)
Halsio, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111917428
Tiivistelmä
Opinnäytetyöraportissa kuvataan 3D-mallintajan suunnittelua, kehitystä ja työskentelyä osana peliyritystä. Opinnäytetyön aikana työskentelin peliyrityksessä Arktik Kirkle, joka on perustettu Oulu Game Labissä syksyllä 2017 ja johon liityin Syyskuussa Gate 1 -tapahtuman jälkeen. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä on luoda kuva siitä, millaista on työskennellä peliyrityksessä näin 3D-mallintajan työtehtävissä, millainen on 3D-mallin prosessiin kulku tiimin sisällä ja millaisia haasteita se on tuonnut tiimin sisälle.
Oulu Game labin aikana käytin suurimmaksi osaksi Blender-ohjelmaa sekä hiukan 3Ds Max -ohjelmaa, Adobe photoshop CC:tä sekä monien 3D-artistien suosittelemaa Substance designer ja painter 2018 -ohjelmaa. Pelialustana toimii Unity-sovellus. Osa näistä ohjelmista on opiskelijoille ilmaisia, ja niitä käytettiin paljon omassa työssäni, mutta halusin myös kokeila sellaisia maksullisia ohjelmia kuin Substance designer ja painter 2018, jolla saadaan paremman laatuista tekstuuria 3Dmalleilleni.
Noin vuoden Oulu Game Labissa oltuani sain aikaiseksi monta tarvittavaa 3D-assettia, joita sitten käytettiin peliprojekti Cortex Protocolassa, ja moneen tiimille ja projektille suunnittelemaani 3Dmalliin olen ollut erittäin tyytyväinen. 3D-assettejani voidaan käyttää myös tarvittaessa pelin jatkokehitykseen, jos tiimi päättää jatkaa toimintaansa Oulu Game Labissä työskentelyn jälkeen.
Oulu Game labin aikana käytin suurimmaksi osaksi Blender-ohjelmaa sekä hiukan 3Ds Max -ohjelmaa, Adobe photoshop CC:tä sekä monien 3D-artistien suosittelemaa Substance designer ja painter 2018 -ohjelmaa. Pelialustana toimii Unity-sovellus. Osa näistä ohjelmista on opiskelijoille ilmaisia, ja niitä käytettiin paljon omassa työssäni, mutta halusin myös kokeila sellaisia maksullisia ohjelmia kuin Substance designer ja painter 2018, jolla saadaan paremman laatuista tekstuuria 3Dmalleilleni.
Noin vuoden Oulu Game Labissa oltuani sain aikaiseksi monta tarvittavaa 3D-assettia, joita sitten käytettiin peliprojekti Cortex Protocolassa, ja moneen tiimille ja projektille suunnittelemaani 3Dmalliin olen ollut erittäin tyytyväinen. 3D-assettejani voidaan käyttää myös tarvittaessa pelin jatkokehitykseen, jos tiimi päättää jatkaa toimintaansa Oulu Game Labissä työskentelyn jälkeen.