Uuden palvelutuotteen kehitys Baba Foods Oy:lle
Karonen, Riku; Karonen, Katja (2018)
Karonen, Riku
Karonen, Katja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018111817396
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Baba Foods Oy:lle uusi palvelutuote ja selvittää olisiko sen toiminnan aloittaminen kannattavaa yrityksen näkökulmasta, sekä toisiko se asiakkaiden silmissä lisäarvoa yritykselle. Uudeksi palvelutuotteeksi tarkentui vegaaninen ruokakurssi. Ideoinnissa käytettiin yhtenä apuvälineenä trendisyväluotausta.
Opinnäytetyötä varten kerättiin laajasti eri tietolähteitä käyttäen tietoperustaa, joka sisältää tietoa vegaanisuudesta ja siihen vaikuttavista trendeistä, sekä vegaanisen ruoan ravitsemuksellisuudesta. Lisäksi selvitettiin ravintola-alan tämän hetken markkinatilannetta. Kilpailutilanneanalyysissa otettiin selvää jo olemassa olevista vastaavan tyyppisistä palvelua tarjoavista yrityksistä ja tehtiin ruokakursseista SWOT-analyysi.
Ruokakursseja varten etsittiin opetukseen sopiva vuokrakeittiötila. Lisäksi ruokakurssia varten kehitettiin esimerkki menu ja siihen reseptiikka, joka testattiin käytännössä. Ruokakurssin kulun runko suunniteltiin ottaen huomioon Baba Foods Oy:n visio, missio ja arvot.
Vegaanisen ruokakurssin kehityksessä ja opinnäytetyön runkona käytettiin Business Model Canvasia. Tämän pohjalta opinnäytetyössä on käyty läpi uuden palvelutuotteen asiakas-kohderyhmä, yhteistyökumppanit, arvolupaus, myynti, markkinointi, jakelu, asiakassuhteet, kulurakenne, tulovirrat, hinnoittelu, resurssit ja toiminnan mittarit.
Uuden palvelutuotteen ydinidea on tarjota asiakkailleen paras mahdollinen vegaaninen ruokakurssikokemus toteutettuna arvokkaalla asiantuntemuksella, suurella sydämellä, sekä herkullisella ruoalla. Kaikessa Baba Foods Oy:n toiminnassa korostetaan rehellisyyttä ja vastuullisuutta, sekä kunnioitetaan muita. Ruokakursseja voidaan toteuttaa joko Baba Foods Oy:n kautta vuokratussa opetuskeittiössä, asiakkaan omissa tiloissa tai yksityisasiakkaan kotona. Ruokakurssin yhteydessä tarjotaan asiakkaille ravitsemuksellista tietoa vegaaniruoasta tavoitteena kokonaisvaltainen mielen ja kehon hyvinvointi. Tavoite on myös tukea uuden palvelutuotteen avulla jo olemassa olevaa Baba Foods Oy:n liiketoimintaa ruokatuotteiden vähittäismyyjänä, sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tulokset ja selvitystyö osoittavat, että vegaaninen ruokakurssi voisi olla hyvä lisä jo olemassa olevaan Baba Foods Oy:n toimintaan, tuoda lisäarvoa yritykselle, sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta, mikäli henkilöstöresurssien puolesta toteutus katsotaan mahdolliseksi. Tulevaisuutta ajatellen ruokakurssien muunneltavuus todettiin erinomaiseksi, koska erilaisia variaatioita ja kokoonpanoja pystytään tekemään kursseille lukemattomia.
Opinnäytetyötä varten kerättiin laajasti eri tietolähteitä käyttäen tietoperustaa, joka sisältää tietoa vegaanisuudesta ja siihen vaikuttavista trendeistä, sekä vegaanisen ruoan ravitsemuksellisuudesta. Lisäksi selvitettiin ravintola-alan tämän hetken markkinatilannetta. Kilpailutilanneanalyysissa otettiin selvää jo olemassa olevista vastaavan tyyppisistä palvelua tarjoavista yrityksistä ja tehtiin ruokakursseista SWOT-analyysi.
Ruokakursseja varten etsittiin opetukseen sopiva vuokrakeittiötila. Lisäksi ruokakurssia varten kehitettiin esimerkki menu ja siihen reseptiikka, joka testattiin käytännössä. Ruokakurssin kulun runko suunniteltiin ottaen huomioon Baba Foods Oy:n visio, missio ja arvot.
Vegaanisen ruokakurssin kehityksessä ja opinnäytetyön runkona käytettiin Business Model Canvasia. Tämän pohjalta opinnäytetyössä on käyty läpi uuden palvelutuotteen asiakas-kohderyhmä, yhteistyökumppanit, arvolupaus, myynti, markkinointi, jakelu, asiakassuhteet, kulurakenne, tulovirrat, hinnoittelu, resurssit ja toiminnan mittarit.
Uuden palvelutuotteen ydinidea on tarjota asiakkailleen paras mahdollinen vegaaninen ruokakurssikokemus toteutettuna arvokkaalla asiantuntemuksella, suurella sydämellä, sekä herkullisella ruoalla. Kaikessa Baba Foods Oy:n toiminnassa korostetaan rehellisyyttä ja vastuullisuutta, sekä kunnioitetaan muita. Ruokakursseja voidaan toteuttaa joko Baba Foods Oy:n kautta vuokratussa opetuskeittiössä, asiakkaan omissa tiloissa tai yksityisasiakkaan kotona. Ruokakurssin yhteydessä tarjotaan asiakkaille ravitsemuksellista tietoa vegaaniruoasta tavoitteena kokonaisvaltainen mielen ja kehon hyvinvointi. Tavoite on myös tukea uuden palvelutuotteen avulla jo olemassa olevaa Baba Foods Oy:n liiketoimintaa ruokatuotteiden vähittäismyyjänä, sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta.
Opinnäytetyön tulokset ja selvitystyö osoittavat, että vegaaninen ruokakurssi voisi olla hyvä lisä jo olemassa olevaan Baba Foods Oy:n toimintaan, tuoda lisäarvoa yritykselle, sekä lisätä yrityksen tunnettavuutta, mikäli henkilöstöresurssien puolesta toteutus katsotaan mahdolliseksi. Tulevaisuutta ajatellen ruokakurssien muunneltavuus todettiin erinomaiseksi, koska erilaisia variaatioita ja kokoonpanoja pystytään tekemään kursseille lukemattomia.